Hej! Jag har under en tid nu rasat i vikt vilket inte alls är likt mig, jag äter men inte alls lika mycket som förr. När jag äter blir jag snabbt illa mående och tappar aptiten, vet ni vad det kan bero på?

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du hade inte uppgivit någon mailadress så kunde inte maila direkt till dig. Det är mycket svårt att svara på vad det kan bero på att du tappat aptit och gått ned i vikt. Det kan vara både psykiska orsaker, stress, som gör att du hamnat i en ond cirkel av aptitlöshet, illamående och viktnedgång. Har det hänt något särskilt i ditt liv? Det kan också vara somatiska orsaker bakom. Och det är där man måste börja, göra en ordentlig somatisk kontroll /läkarundersökning. Vet inte hur gammal du är, men du behöver antingen berätta för dina föräldrar/anhöriga och få hjälp med att boka en tid på Vårdcentralen eller så själv ta kontakt och boka tid. Tveka inte utan gör det snarast, att hamna i en ond cirkel av viktnedgång och aptitlöshet, kan leda till ytterligare problem och dåligt mående. Se till att du får hjälp och förklaring till detta snarast. Skriv gärna igen om du vill. Kram Snorkel