Jag mår superdåligt. Verkligen skit.
Det är skolavslutning om någon dag och jag vill verkligen inte ha lov. Sommaren som ska vara till för att ta det lugnt, må bra och bara njuta.
För förra sommaren kände jag exakt samma och jag började svälta mig själv, vilket ledde till att jag blev diagnostiserad med anorexia nervosa efter lovet.
Nu har det gått 2 år och denna sommaren går det istället åt andra hållet, dvs att jag tröstäter. Är inte överviktig men är rädd för att bli det och känner mig helt nedstämd.
Gråter nästan hela tiden och inget är roligt. Jag kan inte heller sluta äta och det är just nu det enda som gör att jag orkar gå upp på morgonen.
Jag har också skippat skolan de senaste dagarna men vi har inte haft några vanliga lektioner innan lovet nu. Har hela året varit för duktig, jag har tränat, pluggat och ätit nyttigt. Och nu är allt kört. Orkar inte träna och äter onyttigt.
Vad ska jag göra? Mår så himla dåligt.

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Du hade inte skrivit någon mailadress så kunde inte svara direkt till dig.
Du har kämpat hårt hela året, med siktet inställd på mat, träning och plugg, varit "för" duktig. Nu är skolåret slut, och du tappar fotfäste, mål och rutiner.
Du har fått en diagnos Anorexia nervosa, har hamnat både i självsvält och i att tröstäta/hetsäta. Du är nedstämd, gråter och tappat ork. Det enda du orkat ta för dig just nu är att äta.
Det låter som om sommarlovet och brist på rutiner påverkar dig mycket. Det kan vara så att just att vissa människor är i stort behov av rutiner för att må bra, behöver veta hur dagen ska se ut och vad man ska göra. Tider och scheman man behöver hålla gör att vardagen fungerar.
När man blir ledig, inte har något särskilt för sig så blir allt upp och ned, så mycket svårare att hålla igång rutiner man så väl behöver. Man ser inte någon mening i det man gör, känner sig låg, grubblar och hamnar i en ond cirkel i nedstämdhet som bara går nedåt.
Hur ser dina dagar ut under sommaren?
Har du något sommarjobb eller andra aktiviteter inplanerat?
Visst är vila och återhämtning både viktigt och bra, men i balans med aktivitet, så att inte "vilan" bara blir negativ och passiviteten gör en deppig. En deppighet som du försöker dämpa och tröstar dig själv med att äta.
Fundera på andra sätt att ta hand om dig själv/trösta.
Kolla under KRISFÄRDIGHETER som finns både på webbsidan och i appen Snorkelövning.
Appen Skills, reglera känsla (sök på Skills Uppsala använd kod X330) handlar om känslor, och att träna på att göra tvärt emot sin känsla, stanna upp och bli medveten om vad man är på väg att göra, vad känslan vill att man gör, fundera på om man ska göra på annat sätt istället, tvärt emot känslan.
Fundera också lite över sommarplanerna. Finns det några positiva, roliga och meningsfulla aktiviteter som du kunde göra.
Hjälpa någon, jobba i trädgård, ta hand om någons djur, lära dig något roligt nytt, mm. Du känner igen mönstret från förra sommaren då din "aktivitet" verkade bli att du svälter dig själv" där du lägger fokus, tid och uppmärksamhet.
Rikta din uppmärksamhet på något annat än mat/svält/tröstätning. Nu känner du igen mönstret och verkar "ge upp" redan i början på sommaren.
Att ha planer och rutiner, vad man ska göra och när, är bra för de flesta, och du kanske är särskilt beroende av det.
Du fick din diagnos någonstans, vilken behandling, vilket stöd och hjälp för din Anorexi har du fått?
Har du en pågående kontakt inom psykiatrin?
Det är nog viktigt att återta kontakten om den är avslutat, så att du får stöd vad du kan göra iom att du är på väg att få "återfall", "komma på banan igen".
Det är inte alls ovanligt att "ramla tillbaka" då det är tuffare perioder, man behöver bara ha strategier för att resa sig igen.
Prata också med dina föräldrar/anhöriga, berätta om hur du mår och hur du känner igen mönstret från förra sommaren, hur du tappat alla rutiner vg träning, plugg, mat och aktiviteter.
Du behöver stöd från dina anhöriga.
Kram från Snorkel