Hej snorkel. Jag är fjorton år, 170 cm lång och väger ca 54 kg. Under sommaren så har jag gått ner ca 10 kg eftersom att jag varit ute och sprungit nästan varenda dag, samt slarvat med måltiderna. För några veckor sedan så fick jag jättemånga blåsor i munnen ca 10 st, samt att jag fick jätte ont i halsen. Detta gjorde att jag inte kunde äta som vanligt (mina portioner blev mindre) eftersom att det gjorde så ont. Problemet som jag drabbats av nu är att jag inte vet vad som är lagom för min kropp att äta. Jag är rädd för att gå upp i vikt! Men jag vet att jag måste ta tag i problemet eftersom att jag är oftare sjuk nu än vad jag var förut. Samt att jag känner att min kropp inte orkar med. Snälla, jag skulle verkligen behöva er hjälp! Hur mycket ska jag äta egentligen? Och vad ska jag göra för att min kropp ska få tillbaka den energi som den hade förut? Många kramar anonym.

Svar
Hej anonym. Börjar med att säga att den vikt du beskriver ger ett BMI på 19. Det är ok. Men du bör inte gå ner mer i vikt! Att gå ner 10 kg under en sommar är att gå för fort fram. Risken är att du tappar din naturliga mathållning. Kroppen är van vid en viss mängd mat och förändrar vi det för snabbt så finns risk att vi tappar våra hunger- och mättnadskänslor. Och då måste vi börja äta med huvudet. Dvs. bestämma innan måltiden hur mycket vi skall äta och sedan äta upp allt. Därför måste vi också äta i förhållade till hur mycket vi tränar. Väldigt ofta så triggas vi av en liten viktnedgång. Det känns bra och så vill vi gå ner mer i vikt. Ibland tappar vi kontrollen och fastnar i ett viktfobiskt tänkande. Vi blir rädd för viss mat. Ibland hoppar vi över måltider. Och till slut tappar vi kontrollen över måltider och viktnedgång. Det är oftast då ångsten kommer. (Du har också märkt att du blir lättare sjuk och att du inte har samma energi och ork. Varningstecken på att kroppen får alldeles för lite näring.) I mina ögon beskriver du en sådan situation. Så vad du behöver göra är att lära dig äta normalt igen. Det betyder att skall äta minst tre gånger /dag. Vad som är rätt mängd är lite svårt att beskriva här så du bör gå till din skolsköterska för att få hjälp där. Ett exempel på middag är att om du äter köttbullar bör det var 3 äggstora potatisar och 6-8 köttbuller. Dessutom lite grönsaker och ett glas mjölk. Det är en normalportion för en tonåring. Till frukost äter man ex. två smörgåsar med smör och pålägg och ett glas mjölk. Får du ångest då du äter är det viktigt att du går emot den känslan. Att inte låter den styra din mathållning. Gör du det så kommer ångesten till slut att minska, och du har lärt dig hatera den och äta trots att det var jobbigt.. Ger du efter för ångesten, och hoppar över måltider så släpper ångesten just då en liten stund, men blir värre vid nästa måltid, du hamnar i en ond cirkel av stört ärbeteende, viktfobi, viktnedgång, orkeslöshet, ångest o.s.v. Om du inte klarar att äta som jag beskrivit ovan så måste du prata med dina föräldrar eller någon annan vuxen. För då behöver du stöd och hjälp för att komma vidare. Jag vet att det kan kännas skamfyllt och svårt att berätta och prata om ibland, men att fortsätta tappa vikt leder bara till att ångesten och skamkänslorna blir ännu värre. Och vi vuxna är faktiskt till för att stötta och hjälpa er i svåra lägen. Och i längden mår också vi bättre om vi får det förtroendet Din skolsköterska kan hjälpa dig med matportioner, hålla koll på din vikt, föra matdagbok samt hjälpa dig äta rätt igen, så du återfår glädje, ork och energi igen. Många hälsningar Snorkel