jag har/ har haft anorexia men har nu börjat äta normalt igen.
Jag undrar nu hur mycket jag ska äta för att gå upp till normalvikt utan att bli tjock. Jag skulle gärna vilja ha ett mat scema eller nåt om det går. är 14år väger 41kg och är 163 lång.
Tack på förhand.

Svar
Hej tack för ditt mail
Så bra att du har kämpat och kommit över dina ätproblem, och börjat äta normalt igen.
Det kan vara en mycket svår kamp. Du funderar över ett matschema, vad som är ungefär "normalt" att äta. Här kommer rekommendationer över frukost/lunch och middag.
Som du kanske vet så behöver kroppen frukost, lunch och middag, samt ca 2-3 mellenmål, i form av frukt, smörgås, fil etc. Det är inte ett "normalt" ätande, normala portioner av mat, som man blir "tjock" av, utan det är för mycket av "snabb mat" chips, godis, kakor etc mellan måltiderna och på kvällarna.
Om man "fuskat" med maten på dagen, hoppat över frukost eller lunch, så sätter kroppen igång ett väldigt "sug" för den behöver energi, då är det lätt att stoppa i sig kakor och godis istället för mat... och sedan får man dåligt samvete, och hoppar över maten nästa dag också, och så är en ond cirkel igång.
Man tycker att man "äter så lite" och ändå inte går ner i vikt, och så börjar man äta ännu mindre. Risken blir stor att man fastnar i en ätstörning.
Förslag på portioner-FRUKOST
Alt 1) 1 glas mjölk 2dl, eller 1 yoghurt 1,5 dl 2 mjuka smörgåsar m matfett och pålägg
Alt 2) 1 tallrik filmjölk 2 dl, 1 dl müsli eller flingor 1 mjuk el hård smörgås med matfett och pålägg
Alt 3) 2 dl gröt (havregryn, mannagryn) 2 dl mjölk 1 mjuk smörgås med pålägg Påläggsalternativ; 2 skivor ost, 1 skiva skinka, 2 skivor leverpastej
Förslag på portioner lunch/middag 1 portion mat innehåller något från varje grupp i föreslagen mängd, + 1 glas mjölk
2 dl Potatis/ris/pasta • 3 äggstora potatisar, 3 dl kokt pasta, 3 dl kokt ris, 3 dl potatismos, • 2 dl potatissallad, 2 dl potatisgratäng, 2 dl pommes frites, 2 dl stekt potatis Kött/fisk/korv • 8 st köttbullar, 2 st pannbiffar, 2 st varmkorvar, 4 skivor falukorv, 4 st fiskpinnar, 2 st fiskpanetter, 8 st fiskbullar, 2-3 skivor kassler, 1 st fläskkotlett, 1 kycklingfilé, 1,5 dl köttfärssås, 1,5 dl kött/fisk/korv-gryta Grönsaker • Valfria sorter och valfri mängd, sallad, råkost, kokta grönsaker Sås • 0,5 dl sås, brunsås, vitsås, bearnaisesås, gräddfilsdressing, etc.
En liten ledning i vad kroppen behöver under en dag, lycka till och hoppas att du inte hamnar i ätproblem igen, om du gör det så sök hjälp i tid.
Kramar Snorkel