Jag är en tjej på 12 år som känner mig obekväm med min kropp, alltså känner jag mig tjock.
Jag har läst många andra av frågorna som skickats in, och jag är rädd att ganska mycket av "ätstörningstecknen" stämmer in på mig. Jag har väldigt ofta kalla händer, mitt hår har inte tunnats ut, men typ slutat växa, jag blir väldigt trött ibland och har nästan alltid ont i magen.
När jag är med mina kompisar och leker ska vi kanske springa i leken, då tänker jag alltid "om jag springer mycket" blir jag smalare! Jag får också typ nån slags ångest när jag har ätit och kollar mig i spegeln hela tiden ifall jag blivit " tjock". Jag har också blivit darrig ibland och vill bara sätta mig ner på marken. Jag har försökt sluta äta såhär lite många gånger, men det går inte!
Har jag en ätstörning och hur kan jag börja äta mer igen?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du har regerat på dig själv och ditt mående runt mat och ätande, det är jättebra! Du har börjat söka dig fram efter information och läst andras frågor och svar i denna frågelåda om just mat/ätproblem, och du kan känna igen mycket.
Du är bara 12 år, mitt uppe i start av pubertet där det händer jättemycket i kroppen och i vår hjärna. Våra inre orkan ska växa färdigt, och kroppen utvecklas från barn till att börja bli vuxen. massor av hormoner är aktiva i kroppen och hjärnan. Denna period är din kropp, dina inre organ, ditt hjärta och din hjärna extra beroende av att få den energi (mat/näring) som behövs! Annars utvecklas och växer man inte som man ska.
Du märker av att du är darrig, att du blir yr och måste sätta dig ner, du känner dig trött och har ofta ont i magen. Låter inte bra alls. Du måste be om och ta emot hjälp.
Du har gjort försök att äta mera många gånger, inte äta så lite, men skriver att det "inte går", vad händer? Illamående? Ångest?
Du behöver berätta, i första hand för dina föräldrar, om hur du mår, tänker och känner. De behöver veta så de kan stötta och hjälpa dig. Ni behöver ta ställning till vilken hjälp ni behöver, du behöver en somatisk kontroll, träffa en läkare, för att säkerställa att inte ditt hjärta blivit skadat av din "svält". Hjärtat är det organ som drabbas hårdast.
Och även hjärnan, man orkar inte koncentrera sig, orkar inte med skolarbete, man blir trött, energilös och även tankar brukar bli mera negativa och självdömande. Stor risk för att man mår allt psykiskt sämre, med mera ångest, nedstämdhet och allt svårare att äta.
Tveka inte, läs tillsammans med dina föräldrar  på www.snorkel.se, under vad är och vad göra. om mat/ätproblem.
Ett sätt att klara att äta mera är att äta lite och ofta, och öka på mängden succesivt. Viss mat, smak, lukt och konsistens kan också vara "svårare" och i början så kan man välja det mera lättätna. Men målet är att återgå till ett normalt ätande, där man klarar att äta allt. Strul med maten ökar alltid risken för att hamna i en ätstörning, och få återfall. Att äta tillsammans med andra kan underlätta, och kanske förutbestämt vad och när man ska äta.
Du kan också prata med skolsköterskan på din skola, hon kan hjälpa dig att prata med dina föräldrar om du tycker att det är svårt. Annars skriv ett brev till mamma och pappa. Där du berättar och kanske även tipsar dem att läsa här på snorkel om ätstörning, och i frågelådan.
Skriv gärna igen och berätta hur det gått för dig.
Och prata med dina föräldrar idag! Ta hand om dig själv. kram Snorkel