Hej, jag brukar äta när nån inte är hemma och sen spyr jag upp det och jag vet att det inte är bra men jag kan inte sluta.
Ibland kan jag må bra och inte "stress äta" på ett tag men sen kommer det tillbaka och jag vet att jag måste sluta med detta.
Det är inte ett så stort problem, men jag undrar bara ifall ni har några bra tips på hur jag ska sluta med det, för jag har gått upp ganska mycket i vikt av detta
:( Är inte överviktig direkt...men mycket tjockare än förut och varje gång jag äter något som inte är nyttigt tänker jag att
:( nu har jag ju redan ätit en onyttig sak så då kan jag ju lika bra äta hur mycket som helst!!"...Och sen mår jag dåligt för det och kräks!
:( Mår inte direkt jätte dåligt men jag vill inte att det ska fortsätta! tacksam för svar=)KRAM!

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du hade inte uppgivit någon e-postadress så jag kunde inte svara direkt till dig.
Du beskriver så bra hur det kan vara och hur man tänker och känner då man hamnat i en ond cirkel av ätstörningsproblem, bulimi, då man "hetsäter" och kräks.
Jag skulle rekommendera dig att söka hjälp, ju tidigare man får hjälp att bryta detta beteende desto lättare är det att bryta.
Det finns en risk att fastna i detta, med kanske år av pendlingar i vikt, frätskador på tänder, deppighet och ångest, och stora belastningar på kroppen som följder.
Samt risken att hamna i anorexi, självsvält, med livshotande viktnedgång.
Det kan vara svårt att bryta ditt beteende på egen hand, lätt att falla tillbaka till gamla mönster då man mår sämre. Man behöver hjälp och stöd. Kan vara av en förälder, någon från elevhälsovården eller en behandlare på Bup.
Hur jobbar man då för att bryta detta beteende??;
FÖREBYGGA SUG; saken är att det inte finns någon "förbjuden" mat, man kan och ska äta allt, men kanske inte lika mycket av allt.
Det som innehåller mycket fett eller socker äter man lite mindre av bara. Det viktiga är att äta regelbundet, på regelbundna tider.
Frukost, lunch, middag och två mellanmål. Då minskar man risken för "sug"och som leder till att man hetsäter.
Oftast gör man misstaget att hoppa över måltider, tror att man minskar i vikt av det, kanske vill kompensera för att man t.ex. åt mycket choklad under gårdagen, detta leder till att kroppen tror att man befinner sig i svält och ger kraftiga "hungerssignaler"= sug, så att man ska äta.
Då man får detta kraftiga sug är det lätt att äta snabba kolhydrater, d.v.s. saker som innehåller mycket socker och fett. Alltså ät rätt mängd av allt på regelbundna tider.
STÅ EMOT SUGET OCH VILJAN ATT KRÄKAS; när man kämpar för att bryta fällan som innebär; att man "slarvar med maten" och får kraftiga sug som leder till hetsätning. Som i sin tur leder till ångestkänslor för det man gjort, och som man försöker hantera genom att kräkas upp det man ätit. Så är det viktigt att försöka stå emot suget (att kräkas).
Alltså först äta rätt sedan jobba med att stå emot suget, både från att hetsäta och från att kräkas upp det man ätit.
Detta kan man göra genom att t.ex. ha frukt hemma att äta då man blir sugen, att avleda sin uppmärksamhet, sina "mat tankar " och ångest genom att aktivera sig med något, gå en promenad, ringa till någon, spela ett spel på datorn, bada, tvätta håret etcetera.
Andningsövningar och mindfullness kan också fungera, läs mera om ångest och hur man hanterar ångest och stress, på hemsidan.
Berätta för dina föräldrar om hur jobbigt du har det!! Många hälsningar Snorkel