jag brukar kräkas upp det jag äter... men inte efter alla måltider bara när jag får mina hetsätningar och jag har velat sluta med det jätte länge men det går inte! Jag kanske har för stor magsäck eller nått för jag kan äta jätte mycket!!! Är inte så tjock men om jag inte skulle kräkes så skulle jag nog vara det. Snälla hjälp!

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du hetsäter och kräks, har försökt att sluta men inte klarat av det på egen hand. Då måste du söka hjälp. Hetsätning (Bulimia nervosa) är en vanlig form av ätstörning, som orsakar stort lidande, tar tid och kraft och kostar pengar. Risken finns att det blir värre och värre, att man tappar kontrollen, om man inte får hjälp att bryta sitt beteende. Det är vanligt att man skäms, att man döljer sitt beteende, känner äckel och t.o.m. självförakt, man tror inte på att man kan bli bättre. Det gör att det brukar vara svårt att berätta om det man gör och söka hjälp. Men det går att bryta detta mönster!! Hetsätning innebär en rädsla för att bli tjock, man hoppar över måltider och äter för lite. Kroppen ställer in sig på "svält" signalerar att man måste ha i sig mat och man börjar känna en överdriven hunger och starkt "sug". Detta leder till att man hetsäter, ofta "skräpmat" som innehåller mycker kalorier eftersom kroppen snabbt vill ha "näring". Dåligt samvete, ångest, skuld, rädsla för att gå upp i vikt etc. efteråt, leder till att man kompenserar sitt hetsätande med att kräkas upp det man ätit. En ond cirkel som kan vara svår att bryta på egen hand. Att föra matdagbok, skriva ned vad när och hur man äter, regelbundna måltider, inte hoppa över måltider så minsar suget, lagom portioner samt strategier för att stå emot hetsätning och kräkning, är exempel på hur man bryter detta beteende. Berätta för dina föräldrar, vänd dig till elevhälsovården de kan sedan hjälpa dig vidare om du behöver komma till en ätstörningsenhet eller Bupmottagning. Det finns en bok som heter; Sluta hetsäta skriven av Heléne Glant, du kan kanske låna den på biblioteket. Där finns tips och information. Lycka till, ge inte upp, hälsningar Snorkel.