Hej. Jag vill inte äta men vet inte varför.  Jag har ingen aptit och vill bara äta saker med väldigt lågt energi men det handlar inte om kropp och vikt.
Jag vet inte vad jag ska göra för det påverkar allt negativt. Jag har mycket ångest och depression och konsistens problem runt mat. Jag har som regler som jag inte kan komma ur och jag vill bara ha det bra men gillar inte mycket mat.

Svar
Hej, tack för din fråga.
Du beskriver att du har problem runt mat på olika sätt, som påverkar dig mycket. Du får ångest och känner dig deprimerad, dina problem med maten påverkar allt negativt.
Det låter verkligen som detta är något du behöver hjälp med, för att må bättre. Mat och näring är ju livsviktigt, och som du beskriver, funkar inte det så påverkar det allt annat också negativt.
Frågan är ju också om du mår dåligt på grund av alla problem med maten, eller om du fått problem med maten och saknar aptit för att du mår så dåligt, har ångest och nedstämdhet? Det kan också påverka aptiten mycket. ( läs om oro/ångest och nedstämdhet på denna webbsida www.snorkel.se)
Jag vet inte hur gammal du är, eller var du bor. Om det är Bup du tillhör, om du kan prata med elevhälsan, eller om du behöver vända dig till din Vårdcentral, men det låter verkligen att du behöver hjälp i att får klarhet i detta och få hjälp att må bättre och äta bättre.
Vet din familj om att du kämpar så här? Oavsett hur gammal du är så kan det vara viktigt med stöd från sin familj, som kan hjälpa en på vägen, och se vilka steg man behöver ta.
Vi på Bup har gjort en app som heter just Bup app, fri att ladda ner gratis av vem som helst på Appstore eller Google play.
I den finns en del som heter ARFID, läs mera om det, kan det vara något som stämmer in på dig? Det är just mat/ät problem med till exempel låg aptit, äter bara vissa saker, problem med konsistens med mera men det har inget med kropp och vikt att göra.
Delen ARFID är under utveckling, så den är inte riktigt komplett ännu, men det finns mycket information och övningar, bland annat matdagbok, för att verkligen se klart hur mycket/lite mat jag faktiskt äter. Du kan också söka vidare på nätet.
Läs också mera om mat/ät- problem på denna webbsida www.snorkel.se
Ladda ner och läs om ARFID, prata med någon som kan stötta dig, och ta kontakt med vården så att du får stöd och hjälp att bryta onda cirklar runt mat/ätande.
Skriv gärna igen i frågelådan och berätta hur det går för dig.
Ta hand om dig, kram Snorkel