Hej jag tycker inte om mat och har en liten ätstörning, men jag har en fråga vad kan man göra för att få bort sin ätstörning

Svar
Hej, tack för din fråga.
Om man inte "tycker om" mat, inte  varken tycker att det är gott, skönt att bli mätt när man är hungrig, eller tycker att det är mysigt att äta tillsammans så blir ju ätandet som ett "nödvändigt ont"
Detta kan göra att man äter för lite, att aptit och mättnadskänslorna blir "rubbade" att kroppen får för lite näring, det kan påverka negativt både fysiskt och psykiskt.
Vet din familj om att du känner så här? Berätta för dem, ni kan tillsammans försöka vända mat och ätandet till något positivt och du kan få hjälp att komma igång med ätande igen. Det är viktigt att du får i dig den näring och energi som din kropp behöver!
Du skriver att du har "en liten ätstörning" men det kan snabbt förvärras och bli allt svårare att komma ur, med "livsfarliga" konsekvenser. Det viktigaste för att "få bort" en ätstörning är att börja äta igen, bryta mönstret att undvika och hoppa över mat.
På denna webbsida kan du läsa mera under VAD ÄR och VAD GÖRA, vid mat/ätproblem. www.snorkel.se
Bup Uppsala har också en app som heter Bup app, där kan du läsa om ARFID och se olika övningar och tips just då man kanske saknar aptit och inte tycker att om mat.
Skriv igen i frågelådan om du vill och berätta mera om just dina ätproblem.
Kram Snorkel