Hej!
Jag är 15 år, jag fick min diagnos ADHD hösten xx och det tog väldigt hårt på mig.
Jag börja fundera massa om den här diagnosen och väldigt mycket om vad andra kanske tycker om mig.
Jag gick snabbt in en depression och låg mest bara hemma och gjorde verkligen inget alls.
Till en början åt jag aldrig något nästan, jag låg bara i sängen och saker som jag förut tyckt varit super kul som att sjunga, va med kompisar och rida, det var bara helt ointressant länge.
Men nu när jag börjat ta mig ur den här depressionen så har jag börjat äta som en häst!! Jag menar det verkligen, jag kan bara inte sluta äta känns det som.
Jag äter hur mycket mat som helst, jag äter massa massa godis och chips men även frukt o grönasker och jag dricker en massa dricka. Det känns som jag aldrig blir mätt.
Jag har aldrig haft problem med min vikt eller tyckt att jag liksom varit tjock eller så, men nu har jag gått upp en massa i vikt och jag mår verkligen inte bra över det nu.
Det är så jobbigt att äntligen ta sig ur en depression och liksom, nästan på börja en ny... fattar ni?
Jag vet verkligen inte vaaad jag ska göra för att gå ner i vikt och sluta äta så sjukt mycket. Jag har provat "tips" som står här på sidan, men det funkar inte. Jag brukar ganska ofta smygäta också, så ingen ska veta att jag äter så mycket som jag gör.
Snälla hjälp jag kan inte ha det så här längre!!

Svar
Hej, tack för ditt mejl. Vill börja med att säga, - vilket jobb du gjort!
Att ta till sig något svårt, som man måste acceptera fast man alls inte vill, att ta till sig att man har en diagnos som man måste lära sig att leva med, det är tufft och svårt!
Du hamnade också i en depression, ledsnad, förtvivlan och kanske ilska över detta, men har alltså tagit dig upp igen. Stort!
Att lära sig leva med ett funktionshinder, vad det än är, tar tid och är ett ständigt lärande.
Vilka starka och svaga sidor har just jag, och hur fungerar jag bäst.. Jag vet inte om du fått prova medicin som hjälp för din ADHD?
När det gäller den diagnosen så är ju en del av svårigheterna att kunna stå emot impulser, och kunna se konsekvenser av sitt handlande på sikt.
Och det är kanske det som händer, du känner hunger och sug, kan inte låta bli att äta, dina tankar om att äta nyttigt eller minska på godis, de är långt bort just då...
Överhuvudtaget då det gäller mat och att äta rätt, så gäller rutiner och att äta frukost lunch och middag, äta allt kroppen behöver, så minskar man sug.
Hoppar man över någon måltid, eller att det går för långt mellan måltiderna ( man behöver ca 2-3 mellanmål också) så ökar suget och risken blir stor att man äter chips godis och kakor.
Du behöver kanske frukt, nötter, morötter eller dy. nära tillhands när suget sätter in.
Kan du inte ta upp detta med dem som satte din diagnos, att du har sådant ökat sug på mat, gått upp i vikt, och inte kan stå emot suget att äta för mycket, och då värst godis och chips??
Eller vänd dig till elevhälsovården på din skola för hjälp att få bra rutiner runt mat/ätande.
Det första kanske är att börja föra matdagbok, för att få en tydlig bild på allt du äter under t.ex. en vecka. (Det förutsätter förstås att du är helt ärlig, detta gör du ju för din egen skull, inte för någon annans...)
Registrera även i vilken situation du äter, och med vem (eller ensam)
Man kan då hitta mönster, vad som sätter igång suget, om du får i dig för lite riktig mat, som då gör att ditt sug på godis ökar, om du kanslke tröstäter eller "dövar andra känslor" med mat o godis.
Om man får en tydlig bild på vad som "ställer till det" så är det lättare att jobba mot att förbättra detta..
Positiva aktiviteter i livet, din ridning, sång o kompisar, är jätteviktigt för att ha balans mellan positivt och det som är jobbigt runt din diagnos och ditt ätande.
Du får ge det lite tid, men det går att få en bra kontroll igen på mat och aktivitetet.
Berätta hemma, det kan vara till hjälp att det inte finns så mycket "snask" lättillgängligt, de behöver också veta hur jobbigt du tycker att detta är!
Kram Snorkel