Min besatthet av att äta bra och träna och gå ner i vikt har tagit över mitt liv, jag kan inte gå ut och vara med mina kompisar längre.
Jag kan inte gå ut och möta andra människor.
Jag kan knappt gå i skolan där jag har hög frånvaro . Jag har stått på en väntelista tille en psykolog i tre månader utan att det händer något? jag står inte ut längre!!! Vad kan jag göra så länge?

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Jag förstår att du har det svårt i ditt liv just nu. Du verkar ha fastnat i ett viktfobiskt tillstånd. Det vill säga ett tillstånd där tankar på vikt och kroppsform tagit över och styr ditt beteende. Du försöker få kontroll över ditt liv via träning och att äta ”rätt”, väga "rätt" etc.
Det startar ofta med ett missnöje över olika saker i livet. Man mår inte bra och tycker ofta att man inte har koll på det som händer.
Det kan vara utseende, kamratskap, kärleksrelationer osv. Man börjar träna. I början känns det ofta väldigt bra. Du tycker att du börjar få kontroll över det som händer. Men efter hand upptäcker man att det krävs mer och mer av träning och matkontroll.
Successivt tar träningsbeteendet över.
De stunder man är nöjd och mår bra blir kortare. Tankar på träning och mat tar över ditt liv. Man börjar få stark ångest. Träningsbeteendet har utvecklats till ett tvång.
Många flickor berättar om en "inre slavdrivare" som aldrig är nöjd. En röst som hela tiden säger åt dem att de måste träna mer, att de inte duger som de är nu.
Man börjar också isolera sig socialt. Mycket beroende på att man inte kan koncentrera sig när man pratar med andra människor. För du tänker ju på mat och träning mest hela tiden.
Skolan fungerar oftast dåligt då man har svårt att fokusera på nya kunskaper och inlärning. Om det inte handlar om nya träningsmetoder eller hur man kan äta ännu kalorifattigare....
Du har i detta läge utvecklat en form av ätstörning.
Vad du kan göra är beroende av hur långt det gått. Men du måste alltid börja med att reglera träning och mat.
Du behöver lära dig att äta normalt igen. Det innebär att äta regelbundet och normala portioner. Och framförallt normal mat.
Här behöver du hjälp. Prata med skolsköterska/skolkurator, din mamma eller någon annan som står dig nära. Gör tillsammans med den personen en matlista för en vecka.
Den skall innehålla frukost, lunch och middag. Dessutom ev. mellanmål. Bestäm vika maträtter listan skall innehålla och framförallt vilka mängder det skall vara.
Sedan skall du göra ett träningsschema.
Det skall inte innehålla för många aktiviteter. Max två eller tre. Du måste ju lära dig träna normalt. Ovanstående är svårt och kommer att framkalla mycken ångest.
För vad du gör är att utmana det beteende som förde dig in i ditt problem.
Ätstörningstankarna vill ju ha dig kvar i det viktfobiska tillstånd du är i. Därför behöver du hjälp och stöd.
Välj ut några människor du litar på och invig dem i dina planer.
Ex någon kompis som kan stötta dig på skolluncherna. Mamma och pappa hemma.
Jag vet att det finns massor av skuld och skam du inte vill visa upp och berätta om ditt problem.
Men för många av oss närstående är det som att få en fin gåva att få förtroende att få vara med och stötta när det är svårt. Det kan ju vara vi som behöver hjälp nästa gång.
Slutligen vill jag be dig återvända till Snorkels hemsida.
Där finns övningar som hjälper oss att hantera ångesten när det blir för svårt. Mindfulnessövningar som ett exempel, andning och avslappning endra.
Hoppas att du får hjälp snarast! Många hälsningar snorkel.