Hejsan snorkel Jag är en tjej som är 183 och väger 80 kg Känner mej fet hur mycket ska jag väga när jag är i den längden?. Är jag överviktig?

Svar
Hej tjejen Du skriver att du känner dig fet och undrar om du är överviktig. Det finns ett mått som används som heter BMI som man brukar använda för att räkna ut ungefär hur mycket man skall väga. Om du är orolig för din vikt så kan du kontakta skolsköterskan, på din skola så hjälper hon dig att räkna ut ungefär hur mycket du skall väga. Skolsköterskan kan tips dig om hur du skall äta och träna för att må bättre i kroppen. För hur mycket man skall väga exakt är svårt att säga, det är beroende på hur kroppen ser ut, och det är lätt att stirra sig blind på ett exakt tal, och känna sig fet p.g.a av att man väger över detta. Du skriver att du känner dig fet, vet du varför du känner så? är det så att du känner så varje dag? eller är det bara ibland? Tonåren är en tid där det är lätt att blir överuppmärksam på sitt utseende, och väldigt kritiskt över hur man ser ut. Tv: n, tidningar, reklam tv förmedlar en bild av hur den perfekta kroppen skall se ut. Det är lätt att fastna i en jämförelse och komma fram till slutsatsen att man inte duger. Det är lätt att tror att om jag bara gick ner si och så många kilo så blir jag lyckligt... Det är lätt att fastna i tanken "om bara" och tro att livet blir så mycket bättre. Att må bra handlar om att sköta sin kropp så att den får sömn, motion, och att man äter relativt sunt på regelbundna tider. Om man gör så brukar vikten stabilisera sig där den skall vara för just din kropp. Kram Snorkel