Hej snorkel! Jag har välldigt dålig aptit och jag vill äta och är hungrig och så men de e nån i mitt huvud som säger: om du äter blir du tjock så ät inte mer! ungefär så och jag har bara ätit mackor i skolan i ungefär 3 månader nu de är jätte jobbigt! Om ni vet nått jag kan göra så skriv snälla, massa kramar xx

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du har hamnat i en svår situation. Huvudet vill inte äta men kroppen behöver mat och säger det via sin hungerskänsla. Det är som om huvudet förklarat krig mot kroppen. Men du kan aldrig vinna ett krig mot kroppen. Kroppen svarar alltid med att må sämre och sämre ju längre du undviker att äta. Du får bl.a. det vi kallar ångest. Och det är då kroppens sätt att tala om för dig hur dåligt den mår. Den vill då att vi med huvudet skall rätta till de problem som uppstått. Den behöver näring. Så du måste åter börja äta regelbundet och rätt mängd mat. Du skulle behöva göra ett matschema där du bestämmer när och vad du skall äta. Du kan inte lita till dina hunger och mättnadskänslor utan måste äta enligt detta schema en ganska lång tid. Det gör att du lär dig att förstå hur mycket du behöver äta varje dag. Går du upp i vikt för mycket så tar du bort lite men går du ner så lägger du till mat. Det bästa vore om du vågade berätta för dina föräldrar eller den du brukar äta tillsammans med. Tillsammans kunde ni då göra en lista över vad varje måltid skall innehålla. Du kan också prata med din skolsköterska för hon kan hjälpa dig med en lista över vad du behöver för näringsmängd.Hon har också kunskaper om hur kroppen fungerar, förbränning, m.m. Det viktigaste är att du börjar äta regelbundet och får i dig det du behöver. Du är rädd för att bli tjock. Vad du inte vet är att risken för att bli tjock är väldigt stor när du äter dåligt och hoppar över måltider. Det gör att du tappar kontrollen över ditt ätande och hamnar väldigt ofta i överätning. Kroppen är inställd på "svält" för att den får så lite mat, då ökar sug och hunger som blir omöjligt att stå emot, vi äter då oftast "skräpmat" samt att kroppen tar åt sig allt av det man äter eftersom den inte vet då den får mat igen. Man räknar med att nästan hälften av de som trasslar med maten börjar hetsäta. Vilket gör att de går upp i vikt. Det spelar ingen roll om du är underviktig eller överviktig. Det enda sättet att reglera sin vikt är att äta regelbundet och rätt mängd mat. Dvs. frukost lunch och middag varje dag. Dessutom mellanmål om det behövs. Som du vet är det väldigt svårt för dig att äta normalt . Du får ångest och känner ofta stor skam. Du har lärt dig att du måste vara smal. Annars blir du inte framgångsrik. Några kan till och med uppleva att de har en röst i huvudet som säger åt dem att de måste gå ner i vikt. Att de inte skall bry sig om hur de mår, för allt kommer att bli bättre bara de går ner i vikt. Ibland kan händer det att du börjar se dig själv som tjock trots att du är normalviktig. Att börja äta normalt kan då innebära att rädslan ökar och att rösten blir starkare. Det blir ett hot mot din tro att du med vikten skulle kunna lösa de problem som drog in dig i bantningen. Det är då viktigt att gå emot dessa tankar. Att veta att en frisk kropp är en förutsättning för att du skall kunna leva ett bra liv. Att få i dig den näring du behöver varje dag är ett första steg för att du skall kunna få det liv du vill ha. Det andra steget är att ta itu med de problem som gjorde att du hamnade i den här situationen. Då är det viktigt att se över sitt liv, skola, familj, fritid, kamrater etc. Vad gör ditt liv jobbigt och svårt. Ta kontakt med elevhälsovården, be om hjälp. De kan också hänvisa dig vidare vid behov. Sköt om dig, många kramar Snorkel.