Hej, jag har bara en snabb fråga. Jag har extremt mycket tvångdstankar sen flera år tillbaka. dom kommer i vågor men hela tiden styr dom mitt liv. Jag kommer försent till skolan, andas ibland fel, får allting att ta mycket längre tid, mm. jag har dom hela tiden verkligen. Från när jag vaknar på morgonen tills jag går och lägger mej på kvällen och ofta när jag vaknar mitt i natten. Nu känner jag att jag har fått nog men vet inte vad jag ska göra. Ska jag vända mej till ungdomsmottagningen eller liknande eller går det över av sej själv? Nu e jag 15 år. Tacksam för svar!

Svar
Hej Tack för ditt brev. Jag förstår att du fått nog! Det låter jätte jobbigt att ha det såsom du beskriver. Att ständigt brottas med tvångstankar är jätte jobbigt och kräver oerhört mycket energi, för att få vardagen att fungera ändå. Du skriver att du till och med vaknar på nätterna av dessa tankar och det måste vara urjobbigt då du inte ens får vara ifred i sömnen. Du skriver att du haft dessa tankar i flera år och att du nu är 15 år och har fått nog och inser att du behöver hjälp. Att du kommit så här långt är jättebra! Första steget till att lösa ett problem är att inse att det finns, och att erkänna för sig själv och andra att man behöver hjälp. Tvångstankar är något vi alla har mer eller mindre av i olika perioder av våra liv. Dessa tankar är en naturlig del av vår utveckling till exempel barn som ägnar sig åt magiskt tänkande/ ritualer, som att inte gå på gatustens streck, räkna till tre innan man hoppar, ole dole doff när man skall välja något...... är ju några exempel. Men det finns en stor skillnad mellan dessa så kallade magiska tankar/ritualer och tvångstankar. Magiskt tänkande ritualer är en tankelek som barn ägnar sig åt och är inte förknippat med ångest och obehag, eller som visar beskriver - panikkänslor om de inte utför beteenden eller tänker och gör enligt tvånget. Tvångstankar eller som det ibland förkortas med; OCD, som betyder( obbsessiv compulsive dissorder) uppstår ofta som ett sätt att hålla obehagliga känslor såsom rädsla och ångest i styr. Det luriga med detta är att de krävs fler och fler tankar eller handlingar för varje gång och till slut kan det bli som du beskriver, att tankarna och handlingar styr hela livet. Att tvånget gör att man som du skriver, andas fel, kommer försent till skolan inte hinner med skolarbete, kompisar och fritidsaktiviteter. Man kan säga att de strategier man utvecklat för att hjälpa sig själv, gör att man lägger krokben på sig själv.. Du är långt ifrån ensam om att ha det så här besvärligt med tvångstankar och tvångshandlingar. Det är så pass vanligt att det till och med finns en riksförening för människor som har och har haft dessa problem, som heter ananke. Du hittar information på en hemsida som heter: www.angest.se Där kan du även läsa om behandling av dessa, som är enligt KBT metoden. Man får träna sig i små steg att utsätta sig för situationer som väcker tvångstankar, och stå ut med att inte göra sina tvångshandlingar. Har du pratat med någon om hur du har det? Vet din mamma och pappa om att du har dessa besvärliga tankar? Finnas det någon vuxen som du känner förtroende för som kan hjälpa dig att söka hjälp?. Det finns idag effektiv behandling mot dessa besvär som gör att man kan får mycket bra hjälp. Du kan med hjälp av mamma och pappa eller någon annan vuxen söka hjälp på en barn psykiatriskt mottagning där du bor. Du kan också vända dig till skolsköterska eller kurator på din skola. Många kramar från SNORKEL