Jag har varit tillsammans med min pojkvän nu i 2 år, för 1 år sedan fick jag tankar om att jag ”kanske inte är kär” i min kille längre, dessa tankar malde ner mig totalt i 3 dagar och sedan brast de ut i en panikattack och sen plötsligt så var dom tankarna borta.
Det visade sig att jag hade fått pmds, men efter denna ”episod” så har dessa tankar fortsatt att komma tillbaka, som tvångstankar, jag måste tänka dessa tankar, jag måste göra slut, även fast det är det absolut sista jag vill, jag älskar honom och vill ALDRIG vara med någon annan, men dessa tankar dyker upp och då kan jag ej fokusera på något annat, jag maler ner mig själv i det negativa och kan ej ta mig ur, hjälp mig.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
PMDS, premenstruellt dysforiskt syndrom, med symtom som nedstämdhet, oro/ångest, irritation, känsla av att man inte har kontroll m.m. under perioden före mens. Hoppas att du fått det stöd och den information du behöver gällande det.
Låter som att när du fick din första "episod" så ledde det till en massa negativa "katastroftankar" om dig och din pojkvän, att du inte var kär i honom längre, att du skulle göra slut och så vidare. Dessa tankar blev verkligen katastroftankar för dig, eftersom det är det sista du ville. Det låter som om du fastnat i dessa tankar,  som en tvångstanke, att du måste tänka den och fokusera på den annars tänker du att den verkligen händer..
Vad händer annars? Om du inte tänker "klart"? Vad är katastroftanken då? Vad gör du när tvångstankarna kommer, NÄR kommer de?
En tvångstanke kan beskrivas om en påträngande tanke som irriterar, ger starkt obehag eller man blir väldigt rädd, man "tror" på den. Det kan handla om tankar på att man själv eller någon närstående kan råka illa ut eller att man själv kan råka skada någon fast man inte vill. De här tankarna kan leda till tvångshandlingar. Tvångshandlingar är något man GÖR, ofta lite "rituellt på ett visst sätt, för att förhindra att katastroftanken skulle inträffa.
Det behöver inte alls vara logiskt på något sätt eller ha med varandra att göra. Tvångshandlingen kan vara något man gör rent fysiskt, som tvätt-tvång, vissa rutiner, sitta på viss plats, göra saker i viss ordning, men också vara mera "magisk" och bara i huvudet, till exempel tänka på ett visst sätt. Ofta är detta väldigt noga HUR man gör, måste "kännas rätt" och "klart" annars känner man sig tvungen att göra om, göra rätt. Tvångstankar och tvångshandlingar kallas OCD här kan du läsa mera om det. OCD – Tvångssyndrom hos barn och tonåringar - 1177
Är det något du kan känna igen dig i? Läs också andras frågor och svar här i frågelådan. Snorkel - Måsten/Tvång
Behandling brukar vara att man tränar på att bryta detta beteende, tränar på att tänka katastroftanken och släppa den, ha den fokusera på den, sedan släppa och fokusera på något annat, utan att göra tvångshandlingen. Vissa får också antidepressiv medicinering.
Det låter som om det är viktigt att du tar kontakt igen där du fick diagnosen pmds, berättar om dina tvångstankar som du utvecklat, så att ni tillsammans får kartlägga dem och ta ställning till vilken hjälp du behöver för att bryta dem. Tankar är bara tankar, ingen sanning, men tror man på tanken och den ger mycket ångest så kan det vara svårt att bryta på egen hand. Och det kanske är så att detta har med din diagnos pmds att göra.
Läs också här på webbsidan om mindfulness, medveten närvaro. En metod för att bland annat hantera oro och ångest. Man tränar på att styra uppmärksamheten dit man vill ha den, i stället för att till exempel fastna i negativa katastroftankar. Det finns olika filmer och övningar på Snorkel - Mindfulness
Och i vår App Snorkelövning, som du kan ladda ner till din mobil.
Skriv gärna igen i frågelådan om du vill.
Kram Snorkel