Jag har tvångstankar både hemma och i skolan. Det är hemska tankar om jag inte klarar matten kommer det hända hemska saker med mina föräldrar.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du skriver att du har jättejobbiga tvångstankar både hemma och i skolan. Till exempel att om du inte klarar matten i skolan så kan det hända dina föräldrar något hemskt.
Tvångstankar är jättejobbigt men absolut inte farligt. Tveka inte att söka hjälp, det finns hjälp att få om man inte klarar detta på egen hand, både KBT-behandling och medicinsk behandling.
Vet dina föräldrar om hur jobbigt detta är för dig? Ni kan tillsammans läsa mera om tvångstankar och tvångshandlingar, och komma fram till vilken hjälp du behöver, utifrån hur jobbigt du har det och hur mycket tid detta tar från ditt liv.
Tvångstankar är ofrivilliga, ihållande tankar, impulser eller fantasier, som ger kraftig ångest, skräck eller obehag. Dom här tankarna kan dyka upp i vilka vardagssituationer som helst. Man brukar beskriva tvångstankar som ”tänk om” -tankar,
"tänk om det börjar brinna"
"tänk om jag får cancer"
"tänk om jag blir sjuk och smittad" eller
"tänk om det händer mig eller någon annan en olycka eller något annat hemskt.
Att man skulle kunna skada någon annan Ofrivilligt är en annan tvångstanke, man VET att man inte gjort eller skulle skada någon, men ”tänk om”…
Skräcken som kommer av den tanken ”tänk om jag ändå skulle göra det” gör att man aldrig känner sig riktigt säker och har ständig ångest.
Att ha sådana här tvångstankar som hindrar en i livet, tar tid ork och kraft och kallas OCD (obsessiv compulsive Disorder)
OCD består av tvångstankar, som skapar stark ångest, och även olika ”ritualer”, saker man GÖR, eller försöker göra, för att ångesten och tvångstankarna ska hålla sig borta.
Tex att man försöker förbjuda sig själv att tänka tvångstanken, man måste tänka på ett visst sätt, (och just det går ju inte alls, prova med att säga till dig själv att du får absolut inte tänka på en rosa elefant, absolut inte tänka på hur den ser ut med snabel och stora öron, sluta genast att tänka på en rosa elefant. Osv. då tänker man extra mycket eller hur?)
Man kan också försöka göra olika ”ritualer” vissa saker som inte alls behöver hänga ihop med själva tvångstanken, utan man bara gör dessa saker för att det ”hemska” inte ska hända, kanske att man går eller sitter på ett visst sätt, att man måste göra saker i en viss ordning eller exakt antal gånger eller ”göra om till det känns rätt” tvätta sig, kontrollera att saker är avstängda mm mm.
Vilka tvångstankar och ritualer har du?? När det gäller att jobba med sina tvångstankar och lära sig att hantera dem, så börjar man med att beskriva vilka tankar man har och vad som ”triggar igång dem”.
Samt olika ritualer, vad man gör för att minska ångest och undvika att det ”hemska händer” .
Sedan jobbar man med att i steg närma sig det man är rädd för, vara i de situationer som triggar tvångstankarna, göra de saker som triggar, UTAN att sedan göra de ”säkerhetsritualer” man brukar.
Det kallas exponering utan responsprevention.
Exempel om man hela tiden är rädd att bli smittad av farliga sjukdomar och måste tvätta sina händer MASSOR av gånger, inte kan inte hälsa eller träffa andra, så tränar man dessa situationer, närma sig stegvis andra människor och minskar stegvis på tvättandet.
Man kan också träna på att ”skifta fokus” rikta sin uppmärksamhet på något annat, göra något annat som ”kräver din uppmärksamhet” i stället för att man fastnar på att tänka tvångstankar och får impulser att göra ritualer.
Jag vill tipsa dig och dina föräldrar om att läsa mera på Svenska ocd förbundets webbsida www.ocdforbundet.se
där finns också en självhjälpsmanual under fliken ”behandling” och ”självhjälp”. Du kan också läsa om andras frågor om tvångstankar här i frågelådan, samt läsa om ångest och vad man kan göra för att hantera ångest.
Snorkel har också Appar med olika övningar för att hantera ångest,
Prova Appen beteendecoach, där kan du lära känna dig själv och dina beteendemönster bättre, hur situationer, tankar, känslor, din kropp påverkar det du sedan GÖR, och vilka konsekvenser det får.
I Appen Skills Uppsala Snorkel reglera känslor (använd kod x330) handlar om känslor och hur man kan träna på att reglera starka känslor.
Appen Snorkelövning har olika röstövningar för träning i att reglera ångest.
Läs också mera på www.snorkel.se om oro/ångest och webbsidan www.sjalvhjalppavagen.se om just OCD/tvångs.
Skriv igen i frågelådan om du vill, Kram från Snorkel