Hej, jag har väldigt mycket jobbiga känslor kring tiden.
Asså typ jag måste varje dag sova klockan 21.30 och om klockan råkar bli 21.31 istället så bryter jag ihop, gråter, får total panik. Klockan kan inte vara typ 15.47 för det ser fel ut och känns fel i kroppen, och när klockan slår 00.00 så är det liksom kört typ för det är så så fel för det är liksom helt annat än till exempel 23.00.
Detta är jättejobbigt snälla hjälp!

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Alla människor kan ha tvångsliknande idéer för sig ibland, som att kontrollera om spisen är avslagen, att man låste dörren, eller undvika a-brunnar. Men när tvånget hindrar dig från att leva ditt liv som du vill, om det tar mycket tid från ditt liv, klassas det som en sjukdom.
Något som är ganska vanligt, du är inte alls är ensam om detta och som du kan få hjälp för.
Tvångssyndrom eller OCD (obsessive compulsive disorder) är en sjukdom som ger den drabbade tvångstankar som kan leda till tvångshandlingar. Om detta tvångsmässiga beteende tar minst en timme om dagen, eller försämrar din livskvalité, kan du lida av tvångssyndrom. En sjukdom som oftast debuterar i barn- eller ungdomen och drabbar minst två procent av alla svenskar.
Ofta är den som har tvångsbeteendet medveten om det och vill sluta, men kan inte på grund av ångest och andra jobbiga känslor som uppstår om ”tvånget” inte följs. Det blir ett ”måste” Man får en ”katastrof tanke”-tvångstanke ofta om att något hemskt kan hända, eller känner
ett starkt obehag / ångest, om man inte GÖR på ett visst sätt, saker ÄR på ett visst sätt, gör eller tänker något speciellt (tvångshandling) enligt vissa ritualer, visst antal gånger, på en viss plats tänker efter vissa mönster etc.
En tvångstanke är en påträngande tanke som irriterar, skräms eller ger obehag. Tankarna kan handla om att du eller dina nära kan råka illa ut eller att du själv kan råka skada någon. Tankarna börjar ofta med ”tänk om…” ”tänk om det eller det händer”…
Dessa tankar kan då leda till tvångshandlingar. Det vill säga att personen känner sig tvungen göra på ett visst sätt för att tysta tankarna eller minska ångesten.
Personen kan ha en stark känsla av att något är fel och därför måste åtgärda det genom att utföra en handling upprepade gånger tills det känns ”rätt” igen. Ångesten och tvångstankarna behöver inte all vara logiska på något sätt, egentligen VET man att jag inte undviker en olycka om jag snurrar tio gånger, men tänk om…
Vanliga tvångshandlingar är att tvätta sig ofta, kontrollera lås och spisar eller upprepa saker för sig själv i huvudet som ett mantra. Det kan också vara att saker "måste vara" efter ett visst mönster, ett visst antal, vara jämt mm.
Den drabbade kan till exempel känna sig tvungen att rabbla en viss ramsa, vissa ord, tänka på vissa saker, etc.  för att skydda närstående från olyckor eller andra hemskheter.
Det du beskriver är att du får stark ångest, panikkänslor, om inte tiden, klockan, är på ett visst sätt, det ska "kännas rätt".
Personer som lider av tvångssyndrom är ofta i starkt behov av kontroll och rutiner. Det är vanligt att den drabbade skäms över sig själv och sitt beteende och därför drar sig undan. På grund av upptagenhet av tankar och kontroller kan personen ofta bli försenad och eller inte ens komma iväg hemifrån.
Att leva med tvångstankar och tvångshandlingar är inget man väljer frivilligt, det är ett ”tvång”. De jobbiga tankarna och känslorna kommer inte av ens personlighet utan av sjukdomen.
Det beror lite på hur mycket tvång du har, om du har mycket ångest eller svårt att klara av vardagen, om du klarar att jobba med dina tvång på egen hand eller behöver professionell hjälp.
Du kan få hjälp med dina tvång på Vårdcentral, psykiatrisk mottagning, och om du är under 18 år kan du även få hjälp från ungdomsmottagning, första linjen-mottagning, skolhälsovården eller BUP. Vissa regioner har också internetbehandling för OCD.
Vet dina föräldrar om hur jobbigt detta är för dig? Prata med dem, kontakta elevhälsan på din skola om du är under 18 år.
Behandling kan bestå av psykologisk behandling, (exponering) eller läkemedel eller både och.
Kognitiv beteendeterapi (KBT) har visat bra resultat och går ut på att steg för steg möta det obehagliga (exponering) för att sedan gå emot tvångshandlingarna, inte göra dem, minska på dem i steg, för att på sikt minska ångesten och tvången.
Alltså först kartlägga tydligt hur tvångstankar och handlingar ”ser ut”, i vilka situationer, sedan utsätta sig för dessa situationer i steg, UTAN att göra sina ritualer, tvångs HANDLINGAR. Träna på att stå emot dem. Göra det jobbiga, medvetet, men inte göra tvångshandlingarna, inte tillrättalägga.
Detta leder till att ångesten ökar kortsiktigt, men på lång sikt lär man sig att stå emot handlingarna och ångesten minskar. Man upptäcker att inget farligt händer, lär sig hantera, minska, den ångest som uppstår.
Även avslappningsövningar och fysisk aktivitet är hjälpsamt.
Läs mer hos Svenska OCD-förbundet
Läs mera på www.snorkel.se om ångest, VAD ÄR och VAD GÖRA. Du kan också ta hjälp av några av våra appar för att stå emot tvångshandlingar, och förstå ditt beteende bättre.
Snorkelövning- inspelade röstövningar till exempel steg för steg träning, avslappning, lugn andning.
Bupapp med olika appinnehåll, t.ex. hjälp i kris, känsloreglering.
Beteendecoach, som handlar om våra beteendemönster
Läs också mera om OCD på Bup Uppsalas andra webbsida, www.sjalvhjalppavagen.se Där finns exempel på OCD behandling, ungdomar berättar,  med mera.
Du hittar också flera frågor om måsten/tvång i frågelådan.
Hoppas detta var en bit på vägen, kram från Snorkel, skriv gärna igen och berätta om hur det gått för dig.