Heej :D Jag har haft det väldigt jobbigt under senaste tiden. Jag har varit så himla ledsen. Jag har varit orolig för framtiden och att jag ska tappa kontrollen och att hela mitt liv ska gå åt skogen. Men jag kan lova er att jag är världens goaste kille , och det är lite därför jag är rädd (Fruktansvärt) rädd för att göra nåt dumt. Min mamma har sagt mycket bra och min pappa, men jag hade viljat ha ett svar från er med... Sen helt plötsligt blev jag livrädd för att gå i sömnen och mörda nån bara för att man sover och inte har kontrollen. Kramar

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du skriver att du är rädd och orolig inför framtiden och över att tappa kontrollen, och att detta är jättejobbigt för dig och gör dig himla ledsen. Samtidigt vet du med dig att du är en fin, bra, och som du skriver "världens goaste kille". Det låter också som om du känner "press" på dig att vara denna perfekta och fina kille som alltid gör rätt, aldrig gör något fel, inför andra och dig själv. När man börjar tänka så, att man "måste göra rätt" " får inte göra fel" så kan man hamna i en ond cirkel av oro och rädsla. För det är ju så att det är stört omöjligt att göra rätt hela tiden i alla sammanhang. Det som blir rätt för någon kan ju vara fel för någon annan, att göra alla "parter" nöjda i alla sammanhang är inte möjligt. Man börjar då också ha koll hela tiden på det man gör och säger, funderar på om det är "rätt eller fel" hur andra ska uppfatta det, hur det man säger låter o.s.v. Man fastnar i ett "kontrollerande" hela tiden. Kanske får man också "katastroftankar" över att det vore fruktansvärt om man råkade göra något fel, en orimlig känsla att "något hemskt skulle hända" om man gjorde något som var fel. man strävar efter ständig kontroll i allt man gör och säger. Med tanke på den strävan är det inte konstigt att du börjat oroa dig för hur det är och vad du skulle kunna göra då du sover, då du inte har kontroll... fantasin är i full gång förstår jag, över vad du skulle kunna göra utan att du var riktigt medveten om det... Oro, negativa tankar, fantasi, ständigt tänka på att ha kontroll, inte göra fel... inte konstigt alls att du blir ledsen och nedstämd, detta tar otroligt mycket energi ifrån dig. Hinner du alls med ditt "vanliga liv" ? Göra roliga saker, umgås med familj och kompisar, koppla av och vara nöjd med dig själv och livet? Det låter som om oron tagit över nästan helt och hållet.. Något jag undrar över är om det finns vissa saker du gör för att "känna dig säker" och om du frågar andra och vill höra om du gjort rätt, var bra etc. ? Du är rädd att göra fel, och försöker hela tiden göra rätt och försöker undvika att "känna dig osäker", söker ständig kontroll, vilket inte går och nog bara får dig att känna dig mer och mer osäker.. Kan du känna igen dig i det?? Om du har läst på hemsidan om oro/ångest, hur det ser ut och hur man gör för att komma över sin rädsla och oro, så vet du att man istället för att undvika det som är obehagligt och hemskt, (vilket är det första reaktionen och helt naturligt!) närmar sig det man är rädd för i små steg, och på så sätt tränar på att övervinna sin rädsla. I ditt fall skulle det vara att träna på att "vara osäker", inte alltid ha kontroll, göra "lite fel" ibland... Utan att kanske kontrollera, kolla med andra, göra vissa saker för att bli säkrare.. Förstår du?? Om oron och rädslan är oövervinnerlig och svår, tar över i ditt liv, så kanske du behöver hjälp med detta. Prata med din mamma och pappa. Nu är ju skolan stängd, det är sommarlov och semestrar, men till hösten kanske ni behöver prata med någon om din oro. Eventuellt på BUP. Så länge så kan ni väl tillsammans läsa mera på hemsidan och om vad man kan göra vid oro/ångest. Prova avslappnings och andningsövningar samt övningar i att vara medveten i nuet(mindfulness) för att lättare kunna hantera oron. Hör gärna av dig igen, sköt om dig många hälsningar Snorkel.