hejsan.. jag har ett problem... för cirka två veckor sen så kom jag in i en period där det är så om att jag kommer på nåt jag gjort för ett tag eller för länge sen (typ, ljugit, brutit ett löfte eller så och inte sagt något) så blir jag jätteledsen och måste säga det till de jag har varit "elak" emot... det är jättejobbigt för sakerna ligger liksom och "gnager" så man sover dåligt och jag mår jättedåligt för att jag kommer bara på dåliga saker hela tiden. så var det så att jag gjorde en elak sak mot en kille jag känner , jag gjorde en grej mot honom på ett internetspel vi seplar... för länge sen alltså... och jag känner att jag måste säga det. problemet är att den här killen tar den här grejen på superallvar så jag är rädd att han kommer slå in käften på mej han kommer bli asarg och jag tänker på såna här grejer medmera hela hela tiden! snälla snorkel hjääälp mej för jag mår jättedåligt över det här !!!

Svar
Hej, tack för ditt mail. Förstår att du har det jobbigt med dina tankar och din rädsla för att ha gjort andra illa, varit "elak" Det du beskriver låter som en form av "tvångsmässigt tänkande" .Tvång (OCD) eller ”måsten” innebär att man känner ett starkt obehag / ångest/ rädsla, har tankar på att något hemskt kan hända( tvångstankar) om man inte utför vissa ritualer eller ” måsten” så att det känns ”rätt” och bra. Det är inte farligt, är ett vanligt bekymmer och kan se ut på många olika sätt: t.ex ; kontrolltvång, då man måste kontrollera flera gånger att man t.ex har släckt lampan, låst dörren eller stängt spisen, för att man ska vara trygg och säker. Och t.ex. renlighetstvång, då man måste tvätta sig / duscha flera gånger för att känna sig ren och inte bli utsatt för smitta. Eller att man måste göra saker ett visst antal gånger, räkna, ta på saker eller gå vissa steg för att undvika obehag/katastrofer. När man har sådana här påträngande tankar som du beskriver har man inte sällan även andra tvång, har du det? Du har påträngande tankar, en stor rädsla, för att du eventuellt har varit dum, elak eller gjort fel mot någon, att andra ska bli arga på dig. Fast du kanske inte alls har varit det. Men du står inte ut med tanken, fastnar i den, kommer på massor av eventuella tillfällen då du kanske varit ”elak” Du känner ett stort behov av att ”rentvå” dig och ”ställa tillrätta”, berätta för andra vad du eventuellt gjort. Alla gör saker mot andra som de kanske inte skulle gilla, det är t.o.m. omöjligt att göra rätt mot alla. Det är det som gör de här tankarna just tvångsmässiga, de är inte logiska. Om vi alla skulle börja fundera så har vi vid massor av tillfällen dragit vita lögner och brutit löften och förtroenden. Men för vissa är det inte något stort problem, och för andra, som för dig, blir det till påträngande tankar som tar hela ens uppmärksamhet och man mår jättedåligt. Det blir tvingande att tänka på det, man står inte ut med att det kan ha hänt och man måste göra på visst sätt för att ställa tillrätta. Det är ett exempel på Tvångssyndrom. Det finns olika anledningar till att man får tvångssyndrom, och det kan ibland vara svårt att bryta sådana här påträngande tankar på egen hand. Man behöver träna på att ha dessa tankar, låta dem komma utan att försöka ”rätta till” eller göra sina ritualer. På bup finns det en särskild behandlingsenhet som arbetar med barn/ungdomar som har tvångssyndrom. Om du vill kan du maila mig igen så kan jag vidarebefordra ditt mail till dem så får du direkt mailkontakt och kan få mera information. Du kan också gå in och läsa på svenska OCD förbundets hemsida www.ananke.org.se där får du också mera information. Har du berättat för dina föräldrar hur jobbigt du har det ?, du kanske kan visa dem ditt mail och svar. Hör gärna av dig igen. Många hälsningar från Snorkel.