Hej jag har precis fyllt 13. jag bor i sverige och har familj och vänner. jag har tvångstankar. ätstörningar och är underviktig. allt är jobbigt för mig. jag hatar allting. bara 2 av mina kompisar kan jag lita på. jag har blivit sviken många gånger och försökt ropa på hjälp men det går inte. Mina tvångstankar är jobbiga. när jag ska läsa så måste jag läsa om ord många gånger och räkna alla bokstäver och prickar. om det inte blir jämna tal då kmr något hända, men oftast händer det mig. om det kommer på 4, då blir demonen inom mig glad. allt cirkulerar runt siffran 4. jag förstår inte varför. och i vårat badrum har vi ett fönster vid duschen, och varje gång ska jag på toa så måste jag dra för drapperiet för toan annars får jag panik och kan inte koncentrera mig. jag kan få sån panik att jag till och med svimmar. förstår inte varför :( Jag får ofta panikångest.. jag glömmer bort vad jag håller på med och vad jag ska göra eller säga. På kvällen när jag ska lägga mig måste jag ha pyamas annars när jag somnar tar demonen över och kan göra illa mig och det kommer då påverka hela min familj. Jag drömmer ofta hemska mardrömmar, och kommer sedan ihåg det nästa dag. Jag sitter ibland och dagdrömmer och tänker på en viss sak någon sa vid en exakt tidpunkt. det är jätte jobbigt. Snälla hjälp mig på nåt sätt. Min bästa kompis har också tvångstankar, hon ska beställa tid hos en psykolog inne i stan. Jag får också göra det säger min skolsyster, men jag vågar inte berätta för mina föräldrar. dom kommer inte tro på mig för jag har inte berättat någonting för dem. Tankarna började i 4an då jag började nudda saker 4gånger eller säga saker 4a gånger. nu går jag snart andra terminen i 7an. Jag orkar inte livet längre. snälla hjälp mig ! Svara snart // flickan som inte orkar ..

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du har det tungt och jobbigt på många sätt. Tvångstankar, ätstörning, sviken och har svårt att lita på kompisar samt ångest och panik. Mår man dåligt på så många sätt och dessutom inte vågar berätta för sina föräldrar, av rädsla för att de inte ska tro på en, så är det inte konstigt om det känns som om man inte orkar längre. Du är i behov av hjälp och stöd! Visa din skolsköterska ditt mail och svar, kan du inte be henne om hjälp att prata med dina föräldrar. Hon kan hjälpa dig att styrka hur dåligt du mår och att du behöver hjälp. Det är inte ovanligt att det känns svårt att berätta om sina tvångstankar och ritualer. Kan du inte prova att berätta för dina föräldrar lite i taget, beskriv hur du gör, hur du måste skriva om och räkna, hur jobbigt det är etc. visa dem ditt mail. Det finns hjälp att få! Du skriver att du har tvångstankar, måste läsa om samma saker, räkna ord och bokstäver, ha jämna tal och hur det ”känns rätt” med siffran 4. Tvång (OCD) eller ”måsten” innebär att man känner ett starkt obehag/ångest/rädsla, har tankar på att något hemskt kan hända eller känner ett starkt obehag(tvångstankar) om man inte utför vissa ritualer eller ”måsten” så att det känns ”rätt” och bra. Det är inte farligt, är ett vanligt bekymmer och kan se ut på många olika sätt: t.ex. kontrolltvång, då man måste kontrollera flera gånger att man t.ex. har släckt lampan, låst dörren eller stängt spisen, för att man ska vara trygg och säker. Och t.ex. renlighetstvång, då man måste tvätta sig/duscha flera gånger och på ett visst sätt, för att känna sig ren och inte bli utsatt för smitta. Eller att man måste göra saker ett visst antal gånger, göra om, räkna, ta på saker, klä sig på visst sätt eller gå vissa steg, för att undvika obehag/katastrofer. Det finns olika anledningar till att man får tvångssyndrom, och det kan vara svårt att bryta på egen hand. Man behöver ”träna” på att ha dessa tankar, vara i situationer som ”väcker” viljan(impulsen) att göra ritualerna. (t.ex. träna på att läsa utan att läsa om, stå emot lusten och obehaget) låta tankarna komma utan att försöka ”rätta till” eller göra sina ritualer. Man tränar i små steg, lite i taget. På Bup i Uppsala finns det en särskild behandlingsenhet som arbetar med barn/ungdomar som har tvångssyndrom. Din skolsköterska kan hjälpa dig med remiss dit. Du kan också gå in och läsa på svenska OCD förbundets hemsida www.ananke.org.se där kan du få mer information om tvångssyndrom. Många hälsningar Snorkel.