Hej! Min 12-åriga dotter har börjat rycka bort sina ögonbryn och ögonfransar när hon är orolig eller stressad eller uttråkad. Kan detta vara början på värre självskadebeteenden? /Hälsningar från fundersam mamma

Svar
Hej fundersam mamma.
Skickar dig ett bra infoblad från OCH (tvångs)- förbundet i Stockholm.
Vad man kan tänka är att hjälpa din dotter med "alternativa beteenden", lära in att göra något annat istället för att rycka hår. Jag säger inte att din dotter har OCD, det kan vara en "ful ovana" som till exempel att bita på naglarna. Man trots det svårt att bryta. Ibland gör man detta beteende utan att man själv är medveten om det, utan att tänka på det, då kan det under en period vara "smart" att ha något som gör att man kommer på att man är på väg att börja. Som exempel ha tumvantar på sig, tejp på ögonbrynet eller kanske solglasögon. Det är då lättare att bli medveten. kanske ni kan komma på något bra tillsammans.
Prova beteendeanalys tillsammans med dottern, vilka situationer, vilka tankar, känslor, hur känns det i kroppen, innan hon börjar rycka??
Beteendeanalys hittar du på www.snorkel.se på startsidan.
Krislåda. Fundera kring alternativa beteenden, gärna något "pilligt" att göra istället, då hennes stress eller "känsla av uttråkad" kommer, något att träna in. Kanske ha en liten "krislåda" med små grejer för att distrahera och aktivera sig, en pärlplatta, tråd och pärlor, en serietidning, lego, målarbok, handarbete m.m. bara fantasin sätter stopp. Lådan kan vara låst, man pillar med en liten nyckel, och får bara öppna, använda sakerna för att förhindra/känsloreglera.
Läs om krisfärdigheter på www.snorkel.se
Känsloreglering
Snorkel har två appar Snorkelövning med olika röstövningar och instruktioner till exempel andningsövningar, avslappning, medveten närvaro med mera.
Skills Uppsala Snorkel reglera känslor (kod x330)
Läs också tillsammans om känslor och oro/ångest under VAD ÄR och VAD GÖRA på www.snorkel.se
Kolla på filmen om Rädda Albin
Kontakta primärvård, Vårdcentral, förstalinjens barnmottagning eller BUP om ni behöver hjälp med detta, om det förvärras.
Mvh Snorkel