Hej. Jag är en kille på 21 år som mår jätte dåligt och har gjort de i flera års tid.
Men just nu mår jag extra dåligt och har jätte stark ångest. Det var så att när jag var ute och gick nu i kväll så när jag kommer gående så kommer en tjej på typ 8, 9år Hon kommer emot mig och jag går förbi henne.
Men då får jag tanken att "tänk om jag råkade röra henne" fast jag vet att jag inte gjorde de men tänk om, och så är tennismatchen igång, Varför gick jag inte över på andra sidan eller varför gick jag ut på promenad överhuvud taget.
Detta ger mig ångest och jag mår jätte dåligt.Det var rätt trångt på den gatan jag gick och hade jag gått ut på gatan så hade jag nog blivit påkörd.
Detta plågar mig varje dag. Tänk om hon hittar på en fantasihistoria till sina föräldrar. Jag vet inte vad jag ska ta mig till, för detta händer varje gång jag är ute och möter barn.
Vad ska jag göra? jag klarar snart inte av livet. Varför får jag sådan här känslor och tankar?

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Det du beskriver låter som tvångstankar, jättejobbigt, men absolut inte farligt. T
vångstankar är ofrivilliga ihållande tankar, impulser eller fantasier, som orsakar kraftig ångest, skräck eller obehag.
De ofrivilliga tankarna kan dyka upp i vilka vardagssituationer som helst.
Exempel på tvångstankar är så kallade "tänk om" tankar ; tänk om det börjar brinna, tänk om jag får aids, eller tänk om jag slängt något viktigt.
Att skada någon ofrivilligt är en annan vanlig tvångstanke. Man vet att man inte gjort eller skulle göra något, men skräcken av tanken "men tänk om jag ändå skulle" gör att man aldrig känner sig riktigt säker.
Har du hört talas om OCD? (obsessiv compulsive Disorder) OCD består av tvångstankar, som skapar stark ångest, och även olika "ritualer" saker som man försöker "göra" för att ångesten och tvångstankarna ska minska och hålla sig borta, t.ex att man försöker att "förbjuda sig själv att tänka på ett visst sätt"
(och just det går ju inte alls, prova med att säga till dig själv att "nu får jag absolut inte tänka på en giraff, absolut inte tänka på en orage giraff med svarta fläckar, och lång hals, hur den böjer ner halsen, sluta genast att tänka på en giraff o.s.v. då tänker man extra mycket eller hur..)
eller genom att gå, göra sitta etc på ett visst sätt eller en viss ordning, tvätta sig m.m. Allt för att det "hemska" som man är så rädd ska hända, inte ska hända.
Jag vill tipsa dig om att läsa mera på wwwocdförbundet.se dvs Svenska OCD-förbundet, en rixtäckande förening för att sprida information om OCH och hur man kan få hjälp.
För naturligtvis finns det hjälp att få. Både medicinsk och terapeutisk behandling. KBT, vilket innebär att man tränar sig att hantera sina tvångstankar och ritualer.
Man jobbar med att i steg närma sig just det man är rädd för, utan att göra sina "säkerhetsritualer" På den webbsidan finns också tips på stödgrupper, diskussionsforum m.m.
Du kan också ringa anonymt och fråga mera om just dina tvångstankar 08 628 30 30 Tveka inte att söka hjälp, du behöver få tillbaka din livskvalite och inte låta dina tvångstankar få "styra och begränsa ditt liv"
Du kan också läsa mera på denna webbsidas frågelåda under frågor om "måsten och tvång" om andra som ställt frågor runt detta med tvång och tvångstankar.
Ett tips som du kan få nu genast, är att försöka att inte "fastna" i dina tvångstankar, att försöka omfokusera och göra något annat, avleda dig själv.
Gör något annat som tar din uppmärksamhet. Läs också mera på Snorkels webbsida om ångest och om vad man kan göra. Vänliga hälsningar Snorkel