Hej! Jag har haft "tvång-måsten" ett tag nu och jag tycker det börjar bli riktigt jobbigt! Vissa perioder kan det vara värre än vanligt och det kan ta tre kvart bara att gå in i mitt rum. Det känns jättehemskt, för jag vet att det inte är normalt att göra så. Utöver rummet har jag självklart fler fix-ideer. När jag ska gå till skolan mår jag jämt jätteilla och vill helst inte gå alls, men mamma säger att jag bara inbillar mig, jag har själv förstått det, men det går aldrig bort. Sen är jag också rädd för monster, inälvor, döden och spöken. Om jag inte gör rätt när jag gör saker så kommer något av de sakerna att komma in i mitt rum och ta mig. Jag är verkligen jätterädd och känner mig liten och ynklig. Vad ska jag göra? Finns det något jag själv kan göra? För jag vill inte gå till någon mottagning, mamma och pappa vet redan om att jag har fix-ideér och säger att jag ska strunta i de, men jag får ju nästan ångest om jag gör det. Snälla, snälla om jag kan få svar på min fråga, det skulle underlätta. Tack på förhand.

Svar
Hej, tack för ditt mail, du hade inte skrivit någon mailadress så jag kunde inte svara direkt till dig! Vilken jobbig situation du har, för som du så bra beskriver är det jobbigt och ångestskapande att stå emot sina tvång- måsten. Det låter ur jobbigt och tufft att det kan ta nästan en timme att komma in i sitt eget rum. Du kämpar mycket. Jag blev imponerade av vilken självinsikt du har: att du vet att det är en "fix idé" och att du vet att det är värre vissa perioder och att det är inte är så vanligt att det tar så långt tid att komma in på rummet. Att må illa varje dag du skall gå till skolan låter jätte tufft, du skriver inte om du stannar hemma från skolan dessa dagar eller om du går iväg ändå. Jag hoppas att du går ändå för det är viktigt att komma iväg till skolan. Om man börjar stanna hemma, undviker då det är jobbigt. Brukar det sedan bli jobbigt oftare och oftare, och man blir mer och mer hemma. Det är inte konstigt att man vill undvika det som känns jobbigt, det vill alla, men om man inte har andra sätt att klara av rädsla och obehag, så blir man mer och mer isolerad och rädslorna och obehaget bara växer. Att göra det som väcker obehaget gör så man lär sig att klara av det som är jobbigt. Du skriver att din mamma och pappa vet att du har fix ideèr, vet dom om vad dessa ideèr handlar om och att det tar dig så långt tid att komma in i rummet?. Du skriver och undrar om det finns något du själv kan göra för att du inte vill gå till någon mottagning. Självklart finns det saker du kan göra själv men om det är allt för jobbigt så tycker jag att du skall be din mamma och pappa om hjälp att ta kontakt med BUP där det finns ett special team som jobbar med att hjälpa de barn och ungdomar som har samma besvär som du beskriver. Du kan be dina föräldrar ringa 018-611 25 29 och berätta för dem i telefonrådgivning hur jobbigt du har det och de i sin tur kan hjälpa dig att söka hjälp. Det finns även en hemsida som tillhör en idell föreninig som heter ananke den hittar du eller dina föräldrar om ni söker på ordet OCD som är den engelska förkortning för tvångssyndrom. Där det finns en massa bra information att läsa om hur det är att ha de besvär som du beskriver. Du frågar om det finns saker som du kan göra själv och självklart finns det de!! På hemsidan finns det under fliken "vad göra vid oro" lite råd och tips. När det gäller tvång och fix ideèr och måsten så är de tvång / måsten som man utvecklar i ett försök att hantera ångesten precis som du beskriver ; "om jag gör på det här sättet till exempel tre gånger så kommer inte monstret att ta mig" det vi kallar för ett "magiskt tänkande" och fast du vet på något plan att det inte finns monster så finns rädslan där ändå och när du då gör vissa saker "ritualer" minskar ångest och obehaget en stund. Men den kommer tillbaka, och oftast måste man göra fler och fler saker för att den ska minska. Det som är lurigt är att genom att göra på ett visst sätt tre gånger så får du en lindring (kortsiktigt) men samtidigt så förstärks detta ”beteenden” så att det blir på sant i hjärnan. Dvs om jag gör på det här viset så lindras min ångest. Nästa gång ångesten kommer så räcker det inte med t.e.x tre gånger utan de blir fyra gånger och nästan gång fem gånger och rätt vad det är så tar det som du beskriver nästan en timme att komma in på rummet. Och det hela är jätte jobbigt och ångesten stiger och du måste hela tiden öka tvånget för att få ned ångesten. Sättet att minska tvånget och fix ideèrna är att inte utföra tvånget varken i tanke eller i handling utan att stå ut med det obehagliga tills det minskar ner så att det sker en ny inlärning. Att det man är rädd för händer inte, fast jag inte gör mina ritualer och "måsten".. Om man har det så besvärligt som jag tror att du har kan det vara tufft att klara det själv, du kan behöva hjälp att utsätta dig och göra det du är rädd för, vara i de "läskiga" situationerna, utan att sedan göra dina "måsten". Berätta för dina föräldrar precis vad du känner och vad du gör. De har nog inte riktigt förstått HUR jobbigt du har det, Många barn/ungdomar och vuxna har tvångs, och det går att komma över detta. Skriv gärna och berätta hur det går för dig Kramar från Snorkel