Hej! Vid 12 års ålder fick jag OCD, behandlades med kbt via BUP & blev helt återställd. Jag hade då obehag för gula saker samt att jag skulle vara ren & fräsch. Idag är jag 17 år & känner att tvångstankarna samt tvångsbeteendet börjar krypa tillbaka. Jag skall snart på en trevlig resa till Cypern som jag planerat länge. Ska vara borta med min pojkvän & ha det bra. Nu känns det som om jag måste göra vissa saker innan resan. Som att rensa, städa göra saker på ett visst sätt & sist men inte minst det jobbigaste när jag går in i en affär så måste jag kolla på alla priser & det tar jätte lång tid. SNÄLLA BEHÖVER HJÄLP! Kan jag få tips hur jag ska gå till väga..

Svar
Hej, tack för ditt mail. Så bra att du fått erfara att man kan behandlas för OCD, ”måsten och tvång” och faktiskt lära sig att stå emot dem och på så sätt minska och bli av med dem. När det gäller måsten och tvång så är det oftast ”fix ideer” som man utvecklar i ett försök att hantera ångest. Tankar som, ”om jag gör så eller så, så kommer jag inte bli sjuk, inget läskigt hända eller det ”känns bra”, som ett ”magiskt tänkande”. Fast man VET med förnuftet att det egentligen inte kan fungera, så finns rädslan där och när man då gör vissa ritualer eller beteenden så minskar oro/ångest för en stund. Men oron kommer tillbaka, och kan bli så att man måste göra fler och fler saker för att den ska minska. Det som blir lurigt är att genom att tex kontrollera saker, som tex priser som du gör nu, så får du en kortsiktig lindring, det känns bra, samtidigt så förstärks detta jobbiga beteende så att det blir sant i ditt huvud, dvs ”om jag gör på det här viset så minskar min oro/ångest. Nästa gång oron eller obehaget ”tvångstanken” kommer så kanske det inte räcker att göra några gånger utan man måste göra ännu mera, göra om, kontrollera, för att bli lugn. En fälla brukar också vara ”tänk om” tankar, att man inte kan vara riktigt säker. Tänk om det händer något, tänk om jag gjorde fel, tänk om…. Du ska nu ge dig ut på en resa, (så roligt 😊) men också lite läskigt, nytt, spännande och skapar ju lite stress och oro hos de flesta, och så även hos dig. Och sedan gammalt så vet din hjärna att sättet att minska ”få en sorts kontroll” på oron är genom att utföra tvångsritualer. Det är ju också väldigt logiskt att kolla priser, jämföra och försöka hålla ner utgifter, är också väldigt logiskt att städa och rensa innan man ska resa. Så dessa ritualer har väl kanske ”smugit sig på lite” Du har gjort dem för att lindra ångest men kanske bortförklarat dem lite för dig själv, och de har ökat och ökat?? Nåväl, som du säkert vet så är sättet att minska tvånget och dessa ”fix ideer” att inte utföra dem, varken i tanken eller i handling, utan stå ut med obehaget tills det minskar ner, så att det sker en NY INLÄRNING, att man klarar obehag utan att göra ritualerna, att man kan bryta, minska, att man har kontroll UTAN RITUALER. Städa och rensa måste man ju, och kolla en del priser också, men att jag kan låta bli, kan lämna rummet i oordning, kan köpa utan att jämföra, bryta den ordning man vill göra saker osv. Ibland kan man behöva stå emot och jobba med detta i steg, dvs minska stegvis på antal ritualer, hur länge osv. För att det är klart, ångesten kommer att öka på kort sikt då jag inte gör mina ritualer. Jag behöver jobba med detta ett tag. Det finns väldigt mycket information och tips på www.ocdforbundet.se Du kanske också kan ha nytta av snorkels app Skills Snorkel reglera känsla som du laddar ner gratis, sök på Skills Uppsala, slå in kod X330, sedan gör du ditt egen enkla lösenord. Där kan du läsa om känslor, träna på att stanna upp, andas lugnt och slappna av, samt göra tvärt emot din känsla. Är nog också klokt att du berättar lite för din pojkvän om detta med tvångstankar och ritualer, så att du inte hamnar i att du ska gömma och dölja, vilket bara gör det värre för dig. Du kan behöva stöttning och hjälp. Hoppas att detta varit en liten hjälp på vägen för dig. Önskar dig en fantastisk resa, våga stå emot dina tvångsritualer, skriv gärna och berätta om hur det går. Kram Snorkel