Barn som tänker hemska saker.
Min dotter är sju år gammal och har den senaste tiden uttryckt många jobbiga tankar och känslor. Hon ber om ursäkt för att hon råkat titta på någons rumpa och andra kroppsdelar.
Hon säger att hon tänker att hon vill hennes kompis ska trilla och slå sig. Hon säger att hon tänker på att såga i människor och att de dör.
Hon får väldigt dåligt samvete av tankarna. När jag frågar om hon vill att kompisen ska trilla så säger hon nej eller "kanske en gnutta". Samma säger hon när jag frågar om hon vill såga i någon. I övrigt verkar hon må bra.
Hon sover och äter bra, går i skolan, har kompisar och är oftast glad men dessa tankar kommer mer och mer och jag vet inte riktigt hur vi ska hantera det eller tänka kring det. Tar tacksamt emot kloka tips och råd!

Svar
Hej
Att ha "hemska tankar" kan vara både besvärande och plågsamt, men är egentligen ofarligt. Det är vanligt att man försöker handskas med det genom att "förbjuda sig själv" att tänka vissa "dåliga" tankar, men många gånger brukar det istället medföra att tankarna upplevs än mer påträngande och ökar.
Att försöka "tvinga sig själv" att inte tänka på något går inte, prova med att säga till dig själv "jag får inte tänka på en rosa elefant, får absolut inte tänka på en rosa elefant, med sin långa rosa snabel och stora rosa öron. Får inte tänka på den rosa elefanten.
Vad händer då? Jo det är precis just det du gör, tänker på den rosa elefanten.. Eller hur? En bra övning att testa med din dotter.
Det är lätt att gå vilse i olika tankar och att bli rädd. Kanske börja tro att man är en "dålig" eller en skamfull person som kan tänka så hemska saker! Då är det viktigt att påminna sig om att en tanke är bara en tanke och har ingen annan betydelse! Det är ingen sanning. Vi kan styra våra tankar om vi vill, och tänka precis vad som helst, vår tankevärld är full av många olika slags tankar, fantasier, impulser och inre bilder.
Ofta kommer negativa tankar och "hemska tankar" på kvällen, det beror ofta på att på dagen kan man lättare fokusera på olika saker som händer runt omkring en. Framåt kvällen kanske man är mer för sig själv, andra stimuli minskar och man får då lättare fokus på att känna efter hur man känner sig och vad man tänker på. Det kan många gånger räcka för att en orosspiral triggas igång, olustiga känslor gör det lättare för oss att tänka på olustiga saker (och tvärt om)!
Tillåt tankarna att finnas utan att ge dessa så mycket uppmärksamhet.
Ibland behöver man säga STOPP till sina negativa tankar, resa sig upp och göra något annat.
Pröva att i stället fokusera på vanliga och kanske lite trevliga kvällsaktiviteter för att koppla av på kvällen innan man ska sova.
Att prata om att "tankar bara är tankar" och att de inte alls är någon sanning eller på något sätt skulle innebära att man skulle GÖRA det man tänker, man kan "leka" med tankar, skoja till det, tänka "tokigt och slugt" och tillsammans skratta åt det.
Man kan skriva ner små lappar med en massa "roliga, snälla, tokiga, spännande" tankar, förvara dem i en burk och ta upp en lapp och tänka på det som står istället för en "jobbig tanke" .
Man kan också träna på medveten närvaro- mindfulness, styra sin uppmärksamhet och fokus, observera och beskriva ett föremål, det man ser, hör, kan känna, kan smaka osv. För att fokusera på något annat. Andningsövningar, räkna andetagen in och ut, kroppsscanning, notera varje kroppsdel, eller olika rörelseövningar följa någons rörelser, med mera.
Man kan rita och måla sina tankar och fantasier, och ge dem ett annat "slut" än "katastroftanken" "när jag kikar på rumpan ser jag att någon har en liten svans, när jag puttar undan kompisen skyddar jag den från att trampa på en farlig orm, när jag tänkte såga i kompisen var jag en trollkarl som gör "fusktricket" "att såga itu damen"
Såna här "hemska tankar" eller tvångstankar kan försvinna av sig själv eller öka. Om de ökar, tar över livskvaliteten och får din dotter att må dåligt så ska ni söka hjälp. Skickar med en länk till information om "tvångssyndrom" från 1177, ( du kan också googla på OCD hos barn för mer information) det handlar om just tvångstankar och ofta även tvångshandlingar- ritualer man gör för att "trygga sig i" att det man tänker inte ska hända. Det finns bra behandlingar vid detta, både psykologiskt och medicinskt.
OCD – Tvångssyndrom hos barn och tonåringar - 1177
Hoppas att ovanstående kan vara till lite hjälp, hör av dig igen till frågelådan om du vill
Hälsningar Snorkel