hej jag haft tufft jag säker på att jag har depression
men på cirka en vecka kan jag känna mig självmordsbenägen och deprimerad men andra veckan kan jag va riktigt glad och till de normala som de ska vara för att jag ska kunna orka jobba i skolan men pågrund av att jag känner mig deppig också fungerar inte min skolgång som den ska vara
vet inte hur de ska gå jag orolig att jag kommer inte riktigt gå ur 9:an om de fortsätter så här
mvh från 14 åring

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Du har haft det tufft, känner dig nedstämd/deppig och har t.o.m. tankar på att inte vilja leva i perioder, ( att tänka tankar på att inte vilja leva hänger ihop med att man har det tufft och vill fly bort från det jobbiga)
Du behöver berätta för din omgivning hur du mår och känner.
Du växlar väldigt i humör och känslor, ena veckan glad och ”mår ok” andra veckan deppig och mår jättedåligt. Naturligtvis påverkar detta dig och din skolgång och skolresultat.
Så nu är du DESSUTOM orolig för att inte klara av skolan så bra som du önskar.
Du är 14 år, är mitt uppe i en pubertet som kan innebära just starka känslor som växlar och svänger upp och ned. Många hormoner är aktiva i kroppen.
Har du haft kontakt med skolsköterska och skolläkare på din skola, fått en första bedömning över ditt mående och dina svängningar i känsloläge?
Du skriver att du haft det tufft, vad är det som hänt i ditt liv som känns tufft och svårt?
Påverkar det som tidigare hänt hur du mår idag?
Du skriver också att du är ”säker på att du har en depression” Vad är det som gör att du är säker på det?
Vad är det som händer, vad tänker och gör du när du är ”deppig”?.
Du kan prova att göra en beteendeanalys, finns information om och beskrivningar på Snorkels startsida.
Där kan man se mönster man fastnar i, tankar eller känslor som påverkar, eller konsekvenser på kort och lång sikt i det man gör.
Du kan behöva få en ordentlig bedömning om detta handlar om tidigare svåra händelser som påverkar dig nu, hormoner och pubertet, nedstämdhet eller diagnos depression.
Då det händer något tufft och jobbigt som får negativa konsekvenser för en, eller då man går längre tid i en tuff och svår situation, kan man få obalans mellan vad som tar energi, kraft och ork, och det som ger energi kraft och ork.
Då kan man bli nedstämd.
Läs mera under livsbalans och prova formuläret om balans i livet för att se just din balans i livet, och prova veckokort för balans i livet.
Annat som är viktigt och påverkar vårat mående mycket är mat, sömn och fysisk aktivitet. Det är grundstenar i allt fysiskt och psykiskt mående.
Att just träffa skolsköterska, skolkurator och senare skolläkare kan vara ett bra första steg. Vet dina föräldrar om hur du mår? Att du känner dig så ledsen och deppig i perioder? Att du kan få tankar på att inte vilja/orka leva? Berätta för dem hur du mår och känner, de kan hjälpa dig och stötta dig, och behöver veta och förstå hur du mår.
Ni kan tillsammans behöver ha ett möte med din mentor, som också behöver känna till att du inte mår bra ibland, och vilken hjälp du då kan behöva så du slipper ha stark oro över att inte klara skolan.
Du kan behöva träna och öva på att använda olika strategier för att reglera känslor, minska jobbiga tankar mm, kanske tillsammans med t.ex. skolkurator.
Eller om det beslutas att ni behöver ytterligare insatser och ska söka hjälp från BUP.
Denna webbsida och de appar som även finns inom Snorkel Snorkelövning med information och röstövningar direkt i din mobil, att använda då man befinner sig i ”kris” och
Skills Uppsala, Snorkel reglera känsla, (kod X330) handlar om just känslor, varför man har dem, och hur man kan reglera en känsla som blir ”för stark” och ställer till problem för en.
(läs mera om apparna på webbsidan)
Tidiga insatser vid oro/ångest, nedstämdhet och annan psykisk ohälsa. Läs mera på sidan under VAD ÄR och VAD GÖRA och ladda ner våra appar.
Du kan även använda sidan då du ska berätta för dina föräldrar om hur du mår.
Det finns många saker man kan göra för att må bättre. Men man kan behöva hjälp att mera tydligt förstå orsak och sammanhang.
Läs mera på sidan och prata med dina föräldrar.
Hoppas detta kan vara en liten bit på vägen Sköt om dig själv, kram från Snorkel.