Hej! Jag går sista året på gymansiet och har under en fyra års period känt mig mer och mer depprimerad. Under högstadiet sökte jag hjälp hos en kurator men det fungerade inte alls jag kunde bara inte få mig själv att berätta om mina tankar och känslor. Under hösten och vintern har min ångest blivit värre och värre strax efter nyår eskalerade det och jag bröt ihop och gick runt med panikångest i flera dagar.Men innan skolan började om lättade ångesten och nu har jag lite på kvällarna eller morgonen. Men det är näst intill omöjligt för mig att klara av allt. Och jag räcker inte till i skolan. Som gör att jag får ännu mer ångest vissa dagar orkar jag itne ens gå dit. Jag har pratat med min mamma om att söka proffisionell hjälp men hon säger att det kan bli fel och att en psykolog kan förstora upp mina problem. Men hon verkar vara blind för hur dåligt jag egentligen mår. Vi har haft vädligt mycket problem inom familjen som kan vara orsaker till hur jag mår. Men hur göra jag för att få hjälp när jag inte vill prata med skolans kurator som är en bekant till min mamma? Jag har inte råd att gå till någon dyr psykolog!Men jag orkar inte heller lägga locket på längre. ingen verkar ta mig på allvar. vem ska jag vända mig till?

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du beskriver hur du mått sämre och sämre under fyra års tid!! Du har försökt söka hjälp men inte kunnat berätta för skolkurator om hur dåligt du mår. Din mamma förstår inte riktigt hur dåligt du mår, har inte riktigt förtroende för en psykolog, och detta ökar ju inte din motivation att söka hjälp inom vården, den hjälp som du nog kan behöva. Att prata med en kurator som är bekant med din mamma, det är förståligt att det inte alls känns bra. Har du tagit upp detta med kuratorn, det borde ju inte kännas så bra för henne heller, kanske har de ett system inom skolkuratorerna att hjälpa varandra för att undvika att behöva ha samtal med bekantas och kollegors barn, kolla det. Jag antag att du fyllt 18 år, eftersom du säger att du inte har råd att betala. Inom vuxenpsykiatrin kostar det 140 kr per gång ( halv avgift om upp till 20 år) fram till man når upp till högkostnadsskyddet som är 900 kr, då blir det gratis. Ungdomsmottagning är gratis, där kan man gå till man är 20 år. Även BUP är gratis, möjligt fram till 18 år. Är du över 18 år så kan du söka vård utan förälders vetskap eftersom du är myndig, men det är ju viktigt att dina föräldrar vet om och förstår hur du mår, så att du kan få hjälp och stöd. Kan ni inte gå in på den här hemsidan tillsammans? Det finns tips och råd om vad man kan göra på egen hand, eller med hjälp av någon utomstående. Det är också viktigt att din skola känner till att du inte mår bra, då man är nedstämd och inte orkar på samma sätt är det viktigt att anpassa studierna och kraven efter det en period. Prata med din mentor. Sköt om dig, många hälsningar Snorkel.