Varför mår jag dåligt?
Får hålla in tårarna inför jobbet, jobbar 100% och det känns som att jag ska gå in i väggen.
Är helt utmattad och får ångest att jag ska gå till jobbet varje dag... är utmattad på alla sätt. Ångest på kvällarna när jag vet att jag ska jobba o när jag väl är ledig så är jag helt utmattad och bara orkar inget.
Är 20 år gammal och har aldrig mått såhär dåligt förut.
Gråter ofta när jag kommer hem vet inte om det är för att jag är så utsliten. Kan lätt somna till på jobbet utan medvetande och jag känner mig smått deprimerad.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Det finns många saker som påverkar oss på olika sätt, och många gånger är vi inte riktigt medvetna om det. Situation, tankar, känslor, fysiska reaktioner/kroppen, och beteenden hänger ihop och påverkar oss mycket.
Vi reagerar och mår olika i olika situationer, vi tänker/tolkar olika, det sätter igång reaktioner i kroppen, triggar oss att göra på ett visst sätt, och detta får konsekvenser för oss på kort och lång sikt. Det låter som om jobbet påverkar dig mycket, vet inte riktigt om det är så att du inte trivs, att jobbet ”mest sliter” eller att din ångest inför jobbet beror på att du inte mår bra och inte orkar…
Vad är ”hönan och vad är ägget”.. Hur ser det ut med krav och förväntningar på jobbet, egna och andras?
Som jag skrev ovan så påverkar även kroppen oss mycket, till exempel alla hormoner som är i omlopp under till exempel puberteten eller menstruation, eller hormonförändringar av andra orsaker. Du är 20 år, är alltså ur just puberteten, men det är viktigt ändå att kolla upp kroppen då man är så ”trött och slut”som du är.
Så skulle råda dig att i första hand göra en somatisk kontroll. Hormonförändringar till exempel struma, allergier, överkänslighet med mera, kan ge stor trötthet och ”känslan av nedstämdhet/depression”. Det är viktigt att utesluta somatiska orsaker innan man bara jobbar med psykologiska strategier
Kontakta din Vårdcentral och berätta om hur du mår, boka en läkartid. De kan också ta ställning till om det är en ”utmattningsdepression” du är på väg att hamna i.
Sen är det så att vi är olika, har olika ”känslighet och sårbarhet”. Vissa blir lätt ”berörda” och påverkade. Men det kan vara bra att veta vad som påverkar.
Vet din familj om hur du mår och känner, berätta om hur du mår, du behöver stöd och förståelse från din omgivning.
Jag kommer att beskriva ett antal strategier, där du kan bli lite mera medveten om vad som påverkar dig och dina känslor.
Du kan börja med att läsa på denna webbsida om livsbalans, balans i livet mellan vad som ger energi, kraft, lust och gör dig glad, och det som tar energi, kraft och lust och gör dig ledsen.
Läs på www.snorkel.se
Prova dokument för balans i livet, och veckokort.
Läs mera under VAD ÄR och VAD GÖRA om STRESS, hur ser det ut med din återhämtning, eller ligger du ständigt på en för hör stressnivå? Hur ser det ut med mat, sömn och fysisk aktivitet?
Prova övningar och formulär. www.snorkel.se
Beteendeanalys- se en kedja av händelser, (startsidan på Snorkel.se) är ett annat sätt att se mönster, hur tankar och känslor påverkan, vad det får oss att göra och konsekvenserna på kort och lång sikt.
Se instruktionsfilmen, läs informationen, kolla på målsättningar, färdiga kedjor och alternativa beteenden, så förstår du lite mera vad det handlar om.
Prova med först med färdiga alternativ om du ska börja göra kedjor.
Tankar är vårt ständiga "småprat" med oss själva. Som att ha någon gående bredvid sig eller sittande på axeln, som hela tiden dömde, kommenterade, tolkade och ifrågasatte allt som hände och som man gjorde, då påverkas man mycket.
Vissa tänker mera negativt än andra, och då ofta mera negativt om sig själv. Tankar påverkar våra känslor, våra reaktioner i kroppen och det vi sedan gör. Om man till exempel går förbi en grupp ungdomar som skrattar, och då tänker "de skrattar åt mig" "De tycker att jag ser konstig ut" då kommer ytterligare en mängd negativa reaktioner. Man kanske känner rädsla och obehag, pulsen slår hårt, hjärtat klappar, andningen ökar och man blir spänd och stel. Troligtvis så ökar man på stegen och skyndar förbi.
Vid nästa tillfälle då man närmar sig samma plats, eller en grupp ungdomar, så kommer samma tankar "de kommer att skratta åt mig" och man kanske går en stor omväg.
Om man istället andas lugnt, slappnar av, ifrågasätter sin negativa tanke lite om man får den. Håller fokus och uppmärksamhet till det man ser och hör, och kanske ser att det är någon som berättar något roligt, som de andra skrattar åt.
Om tanken såg annorlunda ut, till exempel "undrar vad de skrattar åt" "något roligt händer där borta". Kanske leder den tanken till att man blir intresserad och nyfiken, går närmare, kanske blir inbjuden att lyssna eller hör vad de skrattar åt, skrattar lite för dig själv, mår bra och går glatt därifrån.
Negativa tankar. Vissa typer av tankar kommer så snabbt att vi knappt märker dem. De brukar därför kallas för negativa automatiska tankar NAT. Eftersom de kommer så snabbt så hinner vi inte alls reflektera om de är sanna eller inte, i stället reagerar vi på dem med en känsla.
Genom att bli mera medveten om vad man tänker när man mår dåligt, och lära sig alternativa sätt att tänka. Strategier för att bryta negativa tankar, kan man lindra och minska psykiskt dåligt mående.
Har du negativa tankar, vad utlöser dina negativa tankar? Är det då du ska göra något, känner krav/förväntningar på dig, träffa någon, ser TV, hör viss musik, då det är tyst..
Hur ser de ut, är det tankar på att inte duga, inte klara av, eller inte kan göra rätt? Tankar är tankar ingen sanning. Tankar är bara tankar, ingen sanning, men vi har en tendens att TRO på våra tankar, i alla fall de negativa.
Om vi tänker positiva tankar som att vi kommer att ha alla rätt på en uppgift, vinna en massa pengar eller att vi är älskade av alla så tror vi inte alls på det, men om vi tänker motsatsen så tror vi på det.
Det är lätt att fastna och "älta" negativa tankar, och att de tynger ner en och skapar en massa onödig oro. Vid nedstämdhet/depression är ett av symtomen att våra tankar blir väldigt mörka och negativa. man tänker och tolkar negativt. Man kan känna att det är så mörkt och hopplöst att man får tankar på att inte orka ha det som man har det, tankar på att inte orka leva längre.
Det finns olika strategier för att bli medveten och hantera negativa tankar, till exempel ”kassörskan”, ifrågasätta sina tankar, och alternativa tankar.
Läs mera på Snorkels webbsida under VAD GÖRA – negativa tankar, så får du en hel del tips.
Slutligen vill jag tipsa dig om mindfulness- medveten närvaro.
Det är ett sätt att vara mera i nuet, styra fokus och uppmärksamhet till det som är just nu, istället för att fastna i dåtid, eller framtid, som vi inte kan påverka. Fastna i negativa tankar, ältande och oro.
Läs mera om medveten närvaro, mindfulness på www.snorkel.se se filmer och övningar.
Och våra två appar
Snorkelövning, med röstövningar och instruktioner, samt
Skills Uppsala Snorkel reglera känsla (använd kod x330) som handlar om känslor, varför vi har dem och olika övningar att reglera starka känslor.
Hoppas detta var en liten bit på vägen, kontakta Vårdcentral, läs mera och prova övningar och strategier.
Skriv igen i frågelådan och berätta lite mera om vad som händer, om du vill ha lite mera konkreta tips, när du blir lite mera medveten om orsak-sammanhang.
Läs också mera på webbsidan och i andras frågor/svar i frågelådan.
Varma tankar, kram Snorkel