Jag undrar om det finns någon hjälp man kan få för när man känner sig nedstämd? Tror att jag är det enligt 1177 sidan för nedstämdhet o deras rekomendation när man ska söka hjälp.

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Så bra att du har hämtat information på 1177, och utifrån den information som stod där så tänker/känner du att du behöver hjälp att komma ur din nedstämdhet och undrar vilken hjälp man kan få.
Du har tyvärr inte skrivit något om HUR just DIN nedstämdhet visar sig och känns, vilka konsekvenser den får för dig och dina ”försök” att hantera/ klara av den.
Om man hamnar i en kris av något slag, som innebär en negativ förändring i livet, kan vara väldigt individuellt VAD, (kan t.ex. vara sjukdom i familjen, förlust av betydelsefull, flytt, skilsmässa mm) ELLER om man går länge i en svår och tung livssituation med hög stress och belastning, så finns risken att hamna i nedstämdhet.
För mycket ”skit” och för lite ”godis” skapar obalans i livet, och reaktionen blir nedstämdhet- det är en naturlig reaktion, ett tecken på att all ”inte är som det ska” ett tecken på att vi behöver ändra saker- det man kan, acceptera det man inte kan ändra.
Vi kan ha fastnat i negativa beteendemönster som vi behöver förändra. Du kan läsa mera om LIVSBALANS på denna webbsida, prova formulär för balans i livet, vad som GER just dig kraft, energi, lust och glädje, och vad som TAR kraft, energi, lust och glädje.
Prova också veckokort för balans i livet.
Har det hänt något särskilt i ditt liv som påverkat hur du mår just nu? Hur ser det ut med stress, yttre och inre?
Läs också mera om stress.
Vid nedstämdhet, oavsett hur man blivit nedstämd, så är de beteenden man fastnar i att man tappar ork och lust, man blir ”låg” tänker negativt och mörkt, ser det mesta svart och har svårt att bli glad. Man kan säga att det känns som då man är jätteförkyld och har en kraftig influensa, man är trött, vill bara dra sig undan, orkar inte prata med folk, vill inte göra något, man har minskad matlust, sover oroligt mm.
Vid psykisk nedstämdhet är det viktigaste att komma igång med aktivering igen, i steg, bryta passiviteten, göra fast man inte har lust.
Det är också viktigt med rutiner, komma upp på morgonen, göra saker, viktigt med mat och sömn, ”lagom, inte för mycket eller för lite. Mat, sömn och fysisk aktivitet är kroppens byggstenar vid all fysisk och psykisk ohälsa.
Denna webbsida och de två appar som också finns, en EN del i att ge unga hjälp för att se hur de hamnat i beteendemönster som blir negativt på lång sikt, samt ge verktyg för att hantera oro/ångest, starka känslor, negativa tankar och då man drar sig undan och blir passiv, som är vanligt just vid nedstämdhet.
Hjälp till ”självhjälp”.
Under flikarna VAD ÄR och VAD GÖRA finns massor av information om olika former av psykisk ohälsa samt viktiga tips och råd vad som är viktigt, vad man själv kan göra.
Läs om nedstämdhet, vad det är, hur det känns och påverkar, samt vad man kan göra.
Som du säkert sett är det många unga som ställer frågor på denna webbsida, man kan också få mycket information av hur andra känner eller gör, så det är också en viktig del.
Du kan också prova BETEENDEANALYS som finns på startsidan på Snorkels webbsida. Det handlar om olika problembeteenden man fastnat i, kan vara t.ex. att man blivit passiv och drar sig undan, att man slutat med saker, att man fastnar i negativa tankar, att man är rädd eller inte vågar och undviker mm.
Genom beteendeanalys så lär man sig att se hur man tänker och känner- i vilka situationer och vad man sedan GÖR samt vilka konsekvenser det får för mig på kort och lång sikt.
Man får fundera över sin sårbarhet, och alternativa beteenden, hur man kan börja förändra, göra istället.
Titta på instruktionsfilmen så förstår du mera hur du kan göra. Man kan då få en bild av vad man behöver jobba med för att kunna må bättre på sikt.
På webbsidan finns även information om känslor, vad man kan göra för att reglera, minska, starka känslor som ställer till problem för en.
Du kan hitta information om att sätta sina mål, ”var är jag nu och vart vill jag nå”, problemlösning, krisfärdigheter mm
Vi också vår App om känslor och känsloreglering Skills Uppsala Snorkel reglera känsla, använd kod x330, gör sedan ditt egna enkla lösenord.
Vår app SNORKELÖVNING är också en app som verktyg för att lära sig stresshantering, avslappning, andning, medveten närvaro, krisfärdigheter mm.
Då man känner att man inte klarar att bryta negativa beteendemönster på egen hand och är under 18 år, då man behöver hjälp av någon, bolla med någon om sin situation och vad man stegvis behöver förändra eller acceptera. (en förlust och sorg t.ex. den behöver man acceptera, du kan läsa mera om acceptans på webbsidan) så kan man i första hand vända sig till elevhälsan på sin skola. Skolkurator, skolsköterska, psykolog etc.
Man kan också få hjälp och stöd på landets ungdomsmottagningar.
Vårdcentralen har också ”första linjen” mottagningar för att ge information hjälp och stöd.
Vet inte var du bor så vet inte exakt hur det ser ut. Elevhälsan på din skola kan hjälpa dig vidare.
Dina anhöriga, dina föräldrar är också ett viktigt stöd, ni kan tillsammans besluta om ni behöver en kontakt med BUP. BUP har också en akut verksamhet om man behöver snabb och direkt hjälp, öppet dygnet runt.
Vet dina föräldrar om att du känner dig nedstämd?
Det är viktigt att berätta för dina nära om hur du mår och känner! Ni kan sedan läsa tillsammans på denna webbsida, prova övningar mm.
Är du över 18 år, och går i skolan, så finns då elevhälsa och ungdomsmottagningar.
Vårdcentralen för läkarbedömning och ställningstagande för annan behandling, kurator, psykolog, medicinering etc.
Psykiatrin har många mottagningar för ”unga vuxna” upp till 25 år, men vet inte hur det ser ut där du bor.
Vuxenpsykiatrin har akut verksamhet, öppet dygnet runt.
Dessa dagar finns även digitala läkar och/eller  psykologkontakter via olika appar.
Hoppas att detta kan vara en liten bit på vägen. Jättebra att du känner att du vill ha hjälp att vända ditt dåliga mående.
Läs mera och prova våra verktyg.
Skriv igen till frågelådan och berätta mera om du vill, hur det blir för just dig, situationer, tankar/känslor vad händer i kroppen mm.
Kram från Snorkel