Hej Jag är 39 år gammal så jag vill inte ställa en fråga så klart. Jag har en närstående som har en son som är 16 år och är så deprimerad att han har nu slutat skolan. De har tagit kontakt med bup men GUDDDDDD att det ska ta så långt tid att få hjälp, Varför är det så. Vi snackar här om ett barns hälsa. Men alla fall det jag undrar över finns det ngn hemsida för just anhöriga där de kan få stöd och chansen att ställa frågor. pappan i det här fallet gör allt den kan för sitt barn men jag ser att han far illa på köpet. han vet inte hur han ska göra med tex mediciner har så många frågor. Jag så klart försöker hjälpa till för jag har haft depressioner i mitt liv etc. men jag känner att han kommer att fara illa om inte han söker hjälp snart. Jag hoppas att när nu sonen kommer till bup att han får hjälp med allt . men vad händer med föräldrarna?? MVH

Svar
Hej Tack för ditt mail. Jag vet inte om din närståendes son och familj bor i Uppsala, men där finns iallafall möjlighet att få prata med någon ifrån BUP dygnet runt genom vår rådgivningstelefon 018-61125 29, ett akutteam för akuta bedömningar samt akutavdelning vid akut behov, förutom de öppenvårdsmottagningar som finns i länet, hoppas att din närstående informerats om det Barn/unga har en lagstadgad vårdgaranti, dvs rätt till vård inom 1 månad. Men jag vet att det kan upplevas som väldig lång tid och att "ingenting händer Snorkel och andra "förstalinjen insatser" dvs tidig upptäckt och tidiga insatser på basnivå, inom t.ex. skola, vårdcentraler, ungdomsmottagningar mm. men även "hjälp till självhjälp" direkt till barn/unga och deras föräldrar, är ett sätt att försöka sprida information och ge hjälp och stöd tidigare, innan problem och svårigheter blir så stora att specialistpsykiatri behövs. Snorkel t.ex., arbetar med kunskapsspridning både vad gällande teori och praktik, genom t.ex. webbsidan, arbetsmaterial, Appar, och olika utbildningspaket där t.ex. en föräldrautbildning är en insats. Tyvärr startade den nu i slutet av September och är i full gång. ( annonserades bla. i UNT) Det finns även webbsidor för information om var man kan få hjälp, t.ex. SAGA Uppsala, www.sagauppsalalan.se. eller vårdguiden 1177 Snorkels frågelåda används ibland av föräldrar som vill veta lite mera hur de kan hjälpa sitt barn, och all information och olika strategier och verktyg som finns på Snorkel.se, kan naturligtvis med fördel användas av förälder, för egen del eller för att hjälpa sitt barn. Rådgivning kring en behandlingsinsats som medicinering behöver man göra med en läkare, som har träffat barnet och gjort en bedömning, men naturligtvis kan man läsa sig till mer generella råd och information om medicinering. Din fråga gäller specifikt den deprimerade pojkens pappa, som du ser far väldigt illa av situationen, vilket naturligtvis är väldigt förståligt. På BUP ges föräldrastöd av olika slag, om t.ex. depression och hur man bäst kan hjälpa och stötta sitt barn. Ibland gesfamiljebehandling och det bedöms att det behovet finns. Jag får intrycket att du också efterfrågar hjälp direkt riktat till pappan, som själv inte mår bra just nu, och då är det främst egna insatser från vuxenpsykiatrin, eller vuxennpsykiatrins förstalinjen insatser, dvs vårdcentralen som kan behövas. Uppsala har också flera familjeteam inom kommunens råd och stödverksamheter, (läs mera på Råd och stöds webbplats), där familjer kan få stöd och hjälp. Hoppas verkligen att din närstående och hans familj får den hjälp de behöver! Vänliga hälsningar Snorkel