Jag har blivit så van vid att gråta ut allting då o då och mår psykiskt dåligt.
Men på sistone känner jag mig bara helt numb, (avdomnad) får inte ut en enda tår, och det känns bara som att det byggs upp något som jag inte kan få släppa. Vad ska jag göra?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Har det hänt något särskilt i ditt liv, som gör att du påverkats och är mera ”avstängd”?
Gråt är ett emotionellt betingat beteende hos människan, som innebär att tårar rinner från ögonen.
Beteendet, som har som funktion att kommunicera både med andra och oss själva, är endast delvis viljestyrt (ibland kan man inte hejda den, och är svårt att ”tvinga fram den”) och består av en kombination av att tårar rinner från ögonen, och ett speciellt andningsmönster.
Ibland förekommer ett ljudligt läte, vilket ofta blir mer påtagligt om den gråtande försöker prata.
Gråt framkallas framför allt av känslor som upplevs som negativa, exempelvis sorg och förtvivlan, men kan även framkallas av oerhörd lycka eller andra starka känslor.
Gråt kan också framkallas på grund av fysisk smärta.
Precis som skratt och gäspningar tenderar gråt vara socialt "smittsamt". Om någon gråter påverkas man.
Människan är den enda varelse som gråter, men beteenden som påminner om gråt förekommer hos däggdjur.
Spädbarn i alla kulturer gråter, och det är därför inte i första hand ett inlärt beteende.
Beteendet styrs av limbiska systemet i främre delen av hjärnan, men exakt hur hjärnan arbetar under gråt är inte klarlagt.
Du är van att uttrycka känslor och kanske ”lätta på trycket” – gråt har även den funktionen, genom att gråta ut då och då.
Nu har du svårt att gråta och känner att starka känslor ”byggs upp” inom dig.
Är du spänd, eller kanske har blivit spänd i och med att du inte kunnat gråta på sista tiden?.
Avslappningsövningar och andningsövningar kan vara en väg.
Annars kanske att använda detta att ”gråt smittar” genom att läsa, se, höra om något sorgligt, vara väldigt medvetet närvarande och ”sätta sig in i situationen” så kanske att du kan känna starka känslor, slappna av och kunna gråta.
Har du någon att prata med, familj, vän, eller annan, ibland då man sätter ord på det man tänker och känner, så lättar det också.
Hoppas att du har någon form av hjälp och stöd i övrigt för ditt psykiska mående, annars berätta för någon i din omgivning om hur du mår.
Läs mera på denna webbsida om ”hjälp till självhjälp” vid psykisk ohälsa www.snorkel.se
och vidhängande appar
Snorkelövning med olika röstövningar i till exempel andning, avslappning, krisfärdigheter, medveten närvaro.
Skills Snorkel reglera känslor (som handlar just om känslor, varför vi har dem, beteenden som hänger ihop med känslan och övningar för att reglera starka känslor) använd kod x330.
Du kanske kan hitta alternativa sätt att hantera ditt mående och svåra situationer.
Läs också andras frågor och svar. Skriv igen i frågelådan om du vill.
Kram från Snorkel