Hej jag mår inte alls bra.
Det är lov och jag är så uttråkad och ledsen så jag vet inte vad jag ska ta mig till.
Och så är jag så ledsen jag mår inte bra över min kropp den är tjock och ful. Gråter hela tiden för jag har så tråkigt

Svar
Hej, tack för ditt brev.
När man känner sig uttråkad, inte vet vad man ska aktivera sig med, så kan man nästan bli nedstämd.
Man fastnar i att tänka negativt, både om sig själv, det man gör och sin kropp, man kan också tänka negativt om hela situationen och framtiden.
Tankar påverkar och styr oss väldigt mycket, det är vårat ”självprat” och som att ha någon som går bredvid hela tiden och kommenterar det vi gör och det som händer.
Tankar är ingen sanning, men om vi TROR på tankarna, om vi FÖLJER dem, så får det konsekvenser för oss.
Tror på att vi kommer att misslyckas, inte kan, är för svårt, inte är ok, inte är gillade etc.
Ofta tror vi och följer de negativa tankarna, men inte de positiva, att vi kan, klarar, kommer att fixa, är bra på detta, är fina, trevliga, älskade etc.
De tankarna tvivlar vi på hela tiden. På denna webbsida, som handlar om psykisk ohälsa hos unga, finns en mängd information och verktyg, strategier för att hantera psykisk ohälsa. .
Annat som kan vara till hjälp, då du fastnar i dina negativa tankar, när de kommer, är att ifrågasätta dem lite, inte ta dem för annat än tankar, inte någon sanning.
Det är en skillnad att tänka;
-Jag ger upp! eller -Jag ska pröva ett annat sätt
-Jag kan inte göra bättre eller -jag kan alltid bli bättre
-jag kommer aldrig att klara det eller -jag ska lära mig hur man gör
-Det här är för svårt eller -Det här kanske tar lite längre tid
Man kan också träna på att föreställa sig sina tankar som kommer och går, som en kassörska som sitter vid löpandebandet på affären.
Hon tar upp en vara, tittar på den, scannar av den och låter den försvinna på bandet, och tar en ny vara.
Hon fastnar inte vid en vara, börjar titta noga, fundera var den kommer ifrån, vad den ska användas till, om den är bra eller dålig.
Träna på samma sätt med dina tankar ”där kom en tanke att… den gör mig orolig, där kom en tanke att.. o.s.v släpp den sedan.
Medveten närvaro, att styra sitt medvetande och sitt fokus, är en annan strategi. Träna på att vara här och nu istället för att fastna i tankar på saker som redan hänt, som vi inte kan göra ogjorda, eller oro iför framtiden som vi inte vet något om. Eller negativa tankar om din kropp.
Den fungerar på en massa bra sätt, har många BRA egenskaper, du kan gå, springa, cykla, andas, kramas, tänka, prata, se, höra, känna mm.
Styr fokus och uppmärksamhet på bra saker du gör med din kropp.
Gå ut och var medveten om det som händer omkring dig, vad ser du vad hör du mm Det finns en hel del övningar och information på webbsidan och i våra appar.
Skills snorkel reglera känsla (använd kod x330 gör sedan eget enkelt lösenord,
och Snorkelövning.
När man fastnar i negativa tankar om sig själv, kan det vara bra att ha en hoper andra BRA tankar och formuleringar om sig själv, till hands.
Saker man är bra på och lyckas med.
T.ex. jag är bar på att sjunga, dansa, spela gitarr, lyssna, springa snabbt, baka tårta, hjälpa andra, virka, vara en bra vän, har vackert hår, måla, rita, skriva berättelser, höra av mig till vänner mm mm
Skriv ner bra tankar och påståenden om dig själv på små lappar, låt gärna en vän eller mamma/pappa skriva några sådana lappar också.
Sedan kan du samla alla lappar i en burk, och när du fastnat i någon negativ tanke så får du öppna en sådan lapp och tänka på den tanken istället.
Men fuska inte, öppna inte i förväg!!
Hoppas du snart kommer igång med positiva aktiviteter, skolan börjar också snart igen.
Kram från Snorkel