Jag har svårt att hitta motivationen att göra något utanför mitt hem.
Det känns som att det pressar över bröstet, jag har lätt till gråt när ingen är hemma.
Försöker hitta en definition av felet, men det känns för stort.
Det känns som att jag gjort så många felsatsningar i livet. Jag är över 30 och har två barn, känns som att jag borde ha saker under kontroll.
Jag är en arbetslös konsult, känner mig oönskad och i skuld till min familj och till att underkasta mig vilken arbetsgivare som än skulle vilja ha mig för tillfället.
Jag känner mig osäker på min identitet. Känner mig inte som en kvinna, inte att jag tillhör.
Min partner förenklar alltid allting och förstår sig inte på mig. Allting känns fel. Vet inte vad jag ska göra. Har vänner som är bra, men tror inte jag kan öppna mig för dem heller ordentligt.
Antingen för att de är för nära min familj eller för att de inte förstår vad jag menar med att känna mig osäker på min identitet.
Jag tror det är ångest jag känner. Men samtidigt förminskar jag min oro, för det känns som att vad jag känner är pga mina egna tillkortakommanden.
Jag har inte vågat satsa på sånt som jag verkligen velat göra i livet. Jag tror inte på mina egna förmågor.
Känner mig usel. Vet inte vad jag ska göra, borde jag prata med en terapeut kanske? Eller en psykolog?

Svar
Hej, tack för ditt brev, det väckte många starka känslor.
Jag vill börja med att säga att vem som helst, faktiskt oavsett egen sårbarhet och arv, fast det också påverkar, kan hamna i nedstämdhet och tunga negativa tankar med existentiella funderingar.
Dels om det händer något tungt i livet, en kris av något slag, som gör att positiva förstärkare och positiva delar i livet försvinner och att negativa saker uppstår (t.ex. arbetslöshet, flytt, avslutad relation, dödsfall, sjukdom mm) eller om man går länge i en i allmänhet tung och svår livssituation, så drabbas man av nedstämdhet.
Att ha balans i livet, balans mellan var som ger ork, kraft, energi och lust, och vad som tar ork, kraft, energi och lust, är en viktig del vid start av dåligt psykiskt mående. För mycket skit och för lite godis kort sagt. Jag tänker att det är det du ”sitter fast i”.
Jag får tankar om att du har en mycket tuff situation, små barn som du behöver ta hand om innan du ens kan tänka tanken på egen tid, ett hem (gissar att det handlar mycket på din lott då du är arbetslös) arbetslöshet med allt vad det innebär av ekonomisk påfrestning, jobbsök, få negativa besked och ork att söka vidare.
Vänner som är mitt uppe i eget liv och som du kanske inte riktigt törs berätta och ta hjälp av.
Känslor av skam och skuld- så tunga att bära, med självdömanden och tankar på vad man ”borde”. Inte orka att vara ”glad och pigg och en ”rolig partner” föder säkert också skam och skuld, och allt leder till en ständig känsla av att inte räcka till.
Nedstämdhet är egentligen först en ”naturlig reaktion” ett försök att ”klara av” svåra saker, få orken att ”räcka till”. Vi ska skydda oss själva lite, man blir tröttare-för att sova mera, drar sig undan, inte utsätta sig för så många och mycket, blir mera passiv av samma anledning och så vidare, om man jämför lite som så vi hamnar i en förkylning/influensa.
Man ska ta det lugnt och vila sig bättre ungefär.
Problemet är att det tyvärr uppstår ytterligare konsekvenser av detta beteende, då vi drar oss undan och blir passiva så uppstår ytterligare negativa konsekvenser, vi mister ytterligare positiva saker i livet och för livsbalansen (t.ex. arbetskamrater, fysisk träning, sin hobby mm) och det blir en ond cirkel då man blir allt mera nedstämd och allt mera passiv, orkar ingenting och vill nästan ingenting.
Nedstämdhet påverkar även våra kognitioner, så på detta kommer alla negativa dömande tankar om oss själva, vår situation och livet i stort, man kan inte se lösningar och orkar dessutom inte göra några förändringar.
Alla dessa tankar och ”självdömanden” ger naturligtvis ångest (det är ju som om någon viskar i ens öra hela tiden hur kass, värdelös och usel man är och hur meningslöst det är att försöka göra något åt det, tror man på dessa tankar så blir man ju fullständigt nedtryckt.)
Det är ju lite svårt att förklara hur man tänker o känner för någon annan, särskilt då man knappt har koll på det själv, och det är svårt för utomstående o anhörig att förstå, de blir dessutom ofta rädda och den första reaktionen på det är ju att undvika, skjuta undan och försöka fly ifrån det. Som din partner som du upplever förminskar, han är säkert rädd och vill inte att du ska må och känna så här.
Han ser dig på ett helt annat sätt än vad du själv gör. Och tyvärr blir hans rädsla bara att du känner dig obekräftad och oförstådd.
Ångest och stress är kroppens ”brandlarm” ett livsviktigt larmsystem, en överlevnadsstrategi genom den mänskliga utvecklingen som ska skydda oss vid verkliga faror som vi måste fly ifrån eller slåss emot för att överleva. (påkommer en inbrottstjuv, en bil som kör mot oss på fel sida, jagad av ett farligt djur osv) problemet är att brandlarmet inte kan skilja på en verklig fara och en fara som bara finns i vårt huvud, i våra tankar-orostankar.
Dina negativa orostankar och självdömanden sätter igång brandlarmet med ångest som resultat.
(Titta på svt-play ett program som sändes tidigare om hjärnan och stress med Anders Hansen, läs också mera på denna webbsida under vad är- oro/ångest och nedstämdhet)
När det handlar om ångest, som också till en början handlar om en naturlig reaktion till hjälp för oss, en ofarlig men obehaglig reaktion som ofta är mycket kroppslig. (Hjärtat slår hårt för att pumpa blod till musklerna, andningen blir snabb o ytlig av samma anledning, spänd i kroppen, tunnelseende, värme känsla mm) så finns många strategier på denna webbsida för att hantera och på sikt minska den. (Avslappning, andningsövningar, medveten närvaro mm)
Appen Skills Uppsala Snorkel reglera känsla använd kod X330 (läs där om känslor och känslans funktion)
Appen Snorkelövning med många olika röstövningar.
Dessa övningar är också en viktig del för att vända onda cirklar vid nedstämdhet (depression) och så då BETEENDEAKTIVERING- att alltså komma igång med aktivitet igen, för att få in fler positiva saker i livet.
Göra fast man inte har ork och lust till en början.
Små steg fram, börja i lien skala. Denna sida innehåller även verktyg för det, att sätta mål, aktiveringslista, fördelar/nackdelar mm.
Oro är ofta ett malande, som tar kraft och energi, som sällan sällan leder fram till några konstruktiva planer eller resultat, oron handlar ofta om negativa dömanden över saker som redan hänt och som vi inte kan göra så mycket åt, och många av de sakerna var det bästa vi kunde göra just då, utifrån den situation och den kunskap o förutsättningar vi hade då..
Och så även oro för framtiden, ofta av katastrofkaraktär, tänk om det eller det händer/inte händer, kommer inte att gå, inte att klara etc.
Framtiden vet vi heller ingenting om, så det blir slösad kraft och energi. Det vi kan påverka, det vi kan förändra är JUST NU. Och ofta är saker ganska OK just nu.
För att leva lite mera efter nuet, så kan man träna och tillämpa medveten närvaro, mindfulness, att vara just nu med alla sina sinnen.
På denna webbsida och i våra appar finns mycket beskrivet och övningar i medveten närvaro/minsfulness. Denna sida handlar ju om egenvård-tidig upptäckt och tidiga insatser-hjälp till självhjälp, men ibland kan man behöva någon att prata med och bolla hur man kan göra för att må bättre.
Och ibland mår man så dåligt att det behövs medicinering under en period för att klara att KUNNA göra saker och terapi.
Det är köer och inte lätt att få hjälp snabbt tyvärr, så en viktig del är att skaffa mera kunskap och prova strategier på egen hand.
Vänd dig till den Vårdcentral du tillhör för att få en bedömning. Det finns numera appar för både läkarkontakt och psykologkontakt via videosamtal, det kan också vara ett första steg.
Hoppas att detta kan vara till en liten första hjälp, ett steg mot att du åtminstone ”sluter fred” och förstår dig själv och dina reaktioner, slutar att döma dig själv.
Denna sida och appar är ju gjorda för att i första hand vända sig till ungdomar, men det är samma strategier och verktyg som till vuxna, ha bara lite tålamod att vissa saker är förenklade.
Skriv igen till frågelådan om du vill, många kramar Snorkel.