Hej, tror jag kanske har depression. Svårt att sova, stark puls, illamående, försämrad aptit och konstanta tankar om oro och ångest. Vad ska jag göra? Vill inte må dåligt längre

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du tror att du kanske har blivit deprimerad, åtminstone nedstämd. Om det händer något i ens liv, en kris av något slag, som påverkar livskvaliteten, kan vara många olika saker, men det gör att man inte får lika mycket positiv energi, kraft och ork. Är krisen att man mister någon eller något så blir det dessutom extra negativ energi som tar kraft och org. Gör det tyngre i livet. Det blir obalans mellan vad som tar och ger energi, (för mycket skit och för lite godis) Då hamnar man i nedstämdhet. Det kan även vara så att Man går länge i en svår och tung livssituation, där man får kämpa en hel del, det kanske går ett längre tag men till slut tar energin slut om man aldrig får påfyllnad, och man hamnar i nedstämdhet. Nedstämdhet är ofta en naturlig reaktion på något sorgligt eller tungt i livet, vi ska sakta ner lite, fokusera och ta hand om oss själva ett tag. Problemet blir tyvärr att göra ”rätt saker” som leder framåt och uppåt igen, ofta slutar man göra saker som tidigare varit positiva, man blir tröttare sover på oregelbundna tider, man orkar inte träffa vänner på samma sätt orkar inte med skola/jobb, slarvar med maten då man tappat aptit, man drar sig undan, blir passiv, grubblar, tänker negativt, oroar sig, känner hopplöshet etc. Allt detta gör att den negativa spiralen går längre och längre ner. Det ena påverkar det andra så allt känns bara ännu tyngre på sikt. Vad tror du påverkar i ditt liv, din livsbalans? Vad gör att du har fler saker som tar ork och energi än saker som ger? Finns det saker, förändringar som man långsiktigt behöver jobba med att få till eller sådant du behöver jobba på att acceptera som inte går att förändra? Läs mera om livsbalans och prova formulär och veckokort för balans i livet. Mat, sömn och fysisk aktivitet är viktiga grundstenar vid både fysiskt och psykiskt mående. Och tyvärr det första som börjar ”strula” då man inte mår bra. Så återinföra regelbundna rutiner för detta är viktigt, äta ofta och lite om man inte har så god aptit, jobba med avslappning, andning eller andra tekniker för att Kunna sova och somna bättre. (du kan läsa om mat och sömn under vad göra) Sedan är det viktigt att hitta tillbaka till gamla eller hitta nya positiva aktiviteter i livet, som ger energi kraft och ork. Göra fast man inte har lust, för man har inte lust och ork då man känner sig nere. Det är viktigt med återhämtning, att minska stress genom att aktivera ”lugn och ro” systemet i kroppen, tex genom andning avslappnings tekniker och/eller övningar i medveten närvaro (mindfulness) Detta hjälper också istället för att fastna i oro, ångest och grubblerier. Att styra uppmärksamheten till det som händer just nu, utanför och inuti mig själv, istället för att fastna i tankar. Du kanske ska göra en ordentlig kroppslig undersökning på vårdcentral, så att din kropp och dina blodvärden är ok. Prata med dina föräldrar. Ni kan läsa tillsammans på denna webbsida om nedstämdhet, vad är och vad göra. Prova också övningar i våra appar Snorkelövning och Skills Snorkel reglera känsla. Skriv igen och berätta mera om du vill, hoppas att detta kan vara en bit på vägen. Läs också andras frågor och svar i frågelådan om just nedstämdhet. Kram från Snorkel