Hej
Jag tror jag har något som heter Dystymi. Det är som en mildare variant av depression och jag vet inte vad jag ska göra. Jag vill typ inte säga till någon tills jag vet svart och vitt att jag har det. Och om jag nu har det vad ska jag säga till mina kompisar eller familj.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Dystymi, depressiv neuros, neurotisk depression eller kronisk depression är en affektiv störning som kan liknas vid en låggradig och långvarig depression.
Dystymi är ett ”kroniskt tillstånd”, det vill säga ett tillstånd som varar i minst två år, av en mild depression.
Tillståndet kan vara något bättre några dagar, men överlag är personen håglös, sorgsen och trött.
Symtomen är samma som depression, men i lägre styrka.
Personen kan ha sömnsvårigheter, känner sig missnöjd (med sin livsinsats), har svårt att uppskatta livets bättre sidor och vardagsdetaljer som kan få en på bättre humör, är viljelös, och känner en svag livsleda.
Det är svårt att på egen hand känna igen och vara säker på ”vad som är vad” vid psykisk ohälsa (precis lika svårt som vid somatisk ohälsa)
Det man kan beskriva är vad man tänker och känner, hur det känns i kroppen. Vilka situationer som blir svåra/jobbiga och vad man GÖR då man mår dåligt, samt vad man INTE kan göra..
Hur det dåliga måendet påverkar på kort och lång sikt. När, var, hur, i vilka situationer med mera. Det är saker som är bra att fundera på då man ska försöka beskriva för någon annan hur man mår. För det är inte helt enkelt.
Psykiskt mående går väldigt upp och ner, ibland är man glad och mår bra, ibland känns det mesta jobbigt och man mår dåligt. Särskilt då man är ung och i puberteten, då massor av hormoner härjar i kroppen.
När började detta för dig? Hände det något särskilt i ditt liv just då, som påverkade dig negativt?
Har du en tung och svår livssituation som du gått länge i?
Hur ser det ut med din livsbalans?
Livsbalans handlar om balansen mellan var dom tar energi, kraft och ork och gör dig ledsen och vad som ger energi kraft och ork och gör dig glad. Balans i livet gällande familj, vänner/kompisar, fritid/intressen och skola/jobb.
Läs mera om livsbalans på www.snorkl.se
och prova formulär och dokument för livsbalans.
Händer negativa saker i ens liv, eller om man går länge i en tung och svår livssituation, som påverkar negativt, så blir man nedstämd.
Läs om nedstämdhet på Snorkel.se under VAD ÄR och VAD GÖRA.
Du kan se vad du känner igen dig i och också ”ta hjälp av” och visa webbsidan då du ska berätta för din familj om hur du mår, tänker och känner.
Det finns beskrivet på många sätt vad man kan göra för att må bättre.
För det är viktigt att du berättar för din familj, för att ni kan hjälpas åt att förändra/förbättra ditt mående. Att du får stöd och hjälp, samt vet vad du själv kan göra, vad som påverkar.
Detta är viktigt oavsett om du har ”Dystymi” eller inte.
Elevhälsan på din skola, Vårdcentralen, förstalinjen mottagning, det ser lite olika ut där man bor, kan vara första steget utifrån för att få hjälp med sitt mående.
Du och dina föräldrar kanske behöver få träffa en läkare på till exempel Vårdcentralen, för att få mera klarhet i hur du mår och vad som påverkar. Om man kan ”sätta något namn” på det, en diagnos. Och vad man kan göra för att du ska må bättre.
Snorkel www.snorkel.se
och de två appar som medföljer,
-Snorkelövning med röstövningar att lyssna på för att må bättre
-Skills Snorkel reglera känslor (använd kod x330) handlar om känslor, och hur man kan reglera känslor.
Handlar om ”självhjälp” att få information, hjälp och stöd vid psykisk ohälsa, för barn/ungdomar/unga vuxna och deras föräldrar eller behandlare som möter dessa unga.
Verktyg att använda själv, tillsammans med elevhälsa, sina föräldrar eller någon behandlare.
Prata med din familj, fundera tillsammans hur ni går vidare.
Läs själv och tillsammans med dem på snorkels webbsida och prova våra appar och övningar. Prata med elevhälsan eller Vårdcentral.
Läs också andras frågor/svar om nedstämdhet, och skriv igen i frågelådan om du vill.
Kram Snorkel