Hej, jag lider av något som jag tror är panikångest och depression, och har gjort i några år.
Jag mår jätte dåligt varje kväll, sitter inprincip och stirrar in i väggen. Jag har även panikångest attacker 3-4 gånger i veckan.
Detta kommer i vägen för min relation och mina intressen. Jag vill söka hjälp, men det känns inte som att jag fysiskt kan ringa in till en mottagning och boka tid. Jag orkar inte må såhär längre, jag vill ha hjälp.
Jag har inte självmordstankar, men mår fortfarande otroligt dåligt. Hur ska jag göra?

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Du har mått dåligt under flera år, påverkar ditt liv och dina relationer på många sätt, men inte klarat av/orkat/kommit dig för, att söka hjälp.
Det hör ju till problembilden då man är nedstämd/deprimerad att bli orkeslös, passiv, tänka negativt mm, så det är inte så konstigt att ”tiden bara rullat på” och du kanske sakta mår allt sämre.
Det som är bra nu, är att du samlat lite kraft och tänker NEJ; NU VILL JAG INTE MÅ SÅ HÄR LÄNGRE! Vilket ger dig just drivkraft att söka hjälp.
Du tog första steget genom att skriva hit till Snorkel, kanon!
Tyvärr är detta kanske ”för lite” hjälp för dig just nu, att du skulle behöva mera kontakt.
Du tycker att det känns svårt att fysiskt ringa till en mottagning och boka en tid, och tyvärr är det så det går till.
Vet inte hur gammal du är eller var du bor, men Vårdcentralen är troligtvis dit du ska vända dig i första hand.
Alltså till din läkare på Vårdcentralen. (eller till den Vårdcentral du vill gå till om du inte är listad på någon redan.)
Egentligen inte konstigare än att ringa och boka tid för att du har kraftig mag eller ryggvärk…
Den korta information som du skrev i detta mail är information nog..
Ett annat alternativ är att vända sig till någon av de nätfunktioner som finns idag, för både psykolog och läkarkontakt. Vissa tycker att det är ett lättare steg att börja med.
Om du googlar så finner du de största och mest ”kända”.
Denna Webbsida handlar om ”tidig upptäckt-tidiga insatser- vid psykisk ohälsa, ”hjälp till självhjälp, och även verktyg för ”första linjen” som möter barn/unga med psykisk ohälsa.
Du kan hitta en hel del information och verktyg under VAD ÄR och VAD GÖRA. Viktiga strategier för att må bättre. Du kan också läsa tillsammans med din familj/din relation, för att öka förståelse för hur du mår och vad som händer.
Prova t.ex. att läsa om Livsbalans, vad som ger och tar energi, ork och lust i ditt liv. Prova formulär och veckokort för balans i livet.
Vill tipsa dig också om våra två appar, dels Snorkelövning, information och övningar i t.ex. medveten närvaro/ mindfulness- att styra fokus och uppmärksamhet till här och nu, istället för att fastna i det som varit eller det som eventuellt kan hända (läs mera på webb eller i appen) Andning och avslappningsövningar, ångesthantering t.ex. häva ångestattack mm
Skills Uppsala Snorkel reglera känsla, (använd kod X330- gör sedan ett eget lösenord.  Handlar om känslor, känslans funktion, beteenden som hänger ihop med känslan och träning i Stopp, andas lugnt och slappna av- för att reglera starka känslor.
Tipsar dig också om Beteendeanalys som finns på startsidan på Snorkels webbsida. Det finns information och beskrivningar i vad det är och hur man gör.
Du kan träna med färdiga alternativ för att förstå först och sedan skriva med egna ord. Det handlar om att identifiera problembeteenden, alltså saker som man GÖR ofta för att man får starka känslor, saker som fungerar kortsiktigt men ställer till problem och ger negativa konsekvenser på längre sikt.
Mönster man fastnat i och har svårt att ta sig ur. För att lära känna dig själv, dina tankar, känslor, beteenden och sårbarhet. Samt börja fundera på alternativa beteenden. Beteendeanalys fungerar även i mobilen.
Ta hand om dig, skriv igen till frågelådan om du vill. Kram Snorkel