Tror att jag är deprimerad och jag varit det ett tag, men så fort jag försöker få hjälp genom att prata med mina föräldrar eller vänner ångrar jag mig och undviker alla förslag och frågor

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Du hade skickat två så jag tog dem samtidigt.
Du skriver att du tror att du är deprimerad och att du varit det under ett tag, du bryr dig inte längre om du lever eller inte.
Du gör små trevade försök att berätta, och be om hjälp, sedan ångrar du dig och ”backar igen” svarar inte på frågor eller lyssnar inte på förslag till hjälp.
Det du ändå gjort, och som visar att du VILL ha en förändring, VILL ha någon form av hjälp, är att du skrivit hit till denna frågelåda, och att du kanske läst om nedstämdhet på webbsidan och om vad man kan göra för att må bättre. BRA!
Där tog du dig över en hög vall av motstånd!
Det är många som beskriver detta just med att inte klara av att berätta eller att ta emot hjälp. Många beskriver en rädsla för att inte bli trodda och förstådda, att man inte BORDE må dåligt, att man är rädd för att göra omgivningen rädda eller oroliga, hur de ska reagera o.s.v.
Det kan också vara så att man inte orkar förklara, just vid nedstämdhet/depression så tappar man motivation, ork, initiativ och lust.
Det gör att man inte ”kommer sig för”.
Andra är rädda/tänker att ingenting finns att göra, ingenting kommer att ändras, ingenting kan hjälpa, ”spelar ingen roll”- kanske lite så det är för dig, det är också tankar som ”hänger samman” med en nedstämdhet/depression.
Man tappar ”mening” ork och tro- det är en del av problematiken vid nedstämdhet/depression.
Det kan också vara så att man mått dåligt så länge, att det nästen blivit ”en del av mig” att man tvekar på ”vem är jag om jag inte mår så här”.. Att man inte riktigt vågar förändra.
Allt detta och många andra faktorer också kan hindra en från att berätta, hindra en från att be om och ta emot hjälp.
Som sagt så har du varit inne på denna sida, en bra början. Kan du inte läsa mera på webbsidan, om att vara nedstämd, om livsbalans och om vad man kan göra.
Denna webbsida bygger på information om tidiga insatser vid olika former av psykisk ohälsa. Du kan också läsa andras frågor/svar.
Du kan också prova BETEENDEANALYS, finns på startsidan, för se mönster och hur du fastnar i beteenden som känns skönt eller bra på kort sikt, men blir negativt på lång sikt, t.ex. DU som undviker att berätta om hur du egentligen mår.
Hur ser dina tankar ut, dina känslor, i vilka situationer, vad får det för konsekvenser på kort och lång sikt, vilken sårbarhet har du, och vad skulle du behöva för att förändra..??
Sedan är kanske nästa steg att just kunna berätta, och då kan du använda denna sida för att ta hjälp, berätta och beskriva.
Läs också andras frågor/svar- det kan också ge information och man kan se hur andra tänker/känner vad de gjort/gör för att må bättre etc.
När, hur, och till vem, fundera på det, var lite förberedd, kanske skriv ner, ta hjälp av ett brev eller mail och läs tillsammans på denna webbsida.
När man är nedstämd/deprimerad behöver man vuxna i sin omgivning som förstår och som kan hjälpa en. Ni behöver fundera på om ni kan behöva hjälp från elevhälsa, ungdomsmottagning eller från psykiatrin.
På denna webbsida och i vidhängande appar, finns många olika ”verktyg” för att kunna må bättre igen.
Beteendeaktivering, hantera ångest, medveten närvaro, andning och avslappning, balans i livet, m.m.
Läs mera och prova våra övningar.
Appen Snorkelövning innehåller många röstövningar och instruktioner att använda i svåra situationer.
Appen Skills Uppsala Snorkel reglera känsla (använd kod X330), handlar om känslor, varför man har dem och hur man kan träna på att reglera en stark känsla som blir problem för en.
Skriv gärna igen till frågelådan om du vill, berätta mera om på vilket sätt du inte mår bra, i vilka situationer, hur det blir för dig. Dina tankar och känslor.
Kram från Snorkel