Jag känner mig nedstämd och som om jag inte passar in någonstans. Jag känner mig inte trygg i sociala sammanhang. Gillar inte att umgås med vänner eller familj längre.
Livslusten är typ borta och allt är grått? Känns som jag inte alls passar in i det här livet/staden/umgänget. Vad ska man göra? Nu med Corona är man ju praktiskt taget fast här.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du skriver att du tappat livslust, trygghet och viljan till sociala kontakter. Det är ju så att om vi lever i ett sammanhang där det finns en obalans mellan vad som ger energi, glädje och lust, och får en att må bra,  och det som tar energi, glädje och lust och gör en nedstämd,
Så blir man deppig och nedstämd, med allt vad det innebär. (Man isolerar sig och drar sig undan mer och mer, tänker mörka tankar, ser ingen ide eller mening med något, blir allt mer passiv i en ond cirkel. ( läs mera om nedstämdhet på webbsidan))
Hur ser det ut med just din livsbalans, hur har det sett ut?
Läs om balans i livet på webbsidan och prova dokument och veckokort för balans i livet. www.snorkel.se
Känslan av att inte passa in, inte ha ett socialt sammanhang där man känner sig trygg, men andra ungefär lika personer, är inte ovanligt. Många unga som beskriver den känslan. Särskilt om man kanske har lite speciella åsikter, intressen eller aktiviteter. Och
kanske bor i en mindre stad/samhälle.
Inte heller i ens familj så är det 100 säkert att man ”matchar” med varandra, man kan ha ganska olika personlighet, intressen och åsikter.
Det man med 100% säkerhet kan säga är att det alltid finns NÅGRA som man matchar med.. Det gäller bara att hitta dom. Idag med många möjligheter till kontakter via sociala medier och grupper på nätet, så ökar chanserna rejält.
Jag vet inte hur gammal du är, dina möjligheter att skapa nya sociala sammanhang, men steg ett är nog att fundera kring om du är nedstämd/deprimerad, och därför har extra tunga tankar och känslor just nu. Är man nedstämd så är det vanligt att man bara ser hinder, inga möjligheter, så risken är att du ändå inte ”kommer vidare” om du inte jobbat med din nedstämdhet först.
När det gäller nedstämdhet, (läs mera på webbsidan under vad göra) så är just passivitet och ”isolering” ett gissel, det blir färre och färre saker som just ger energi. Denna orkeslöshet man känner, och brist på lust, gör att ingenting känns roligt och man stannar helt enkelt hemma, låter bli att göra de få saker som finns. Det är absolut inte lättare av att i dessa pandemitider ständigt fr höra att man ska ”hålla sig hemma”..
Vid nedstämdhet gäller det att ”göra fast man inte har lust”, inte sitta hemma och vänta på lusten, aktivitet i sig skapar intresse och lust.
Det är också superviktigt med mat, sömn och fysisk aktivitet. Just träning är som ”medicin” vid depression.
Kolla på webbsidan under målsättningar, ”var är jag nu” och ”vart vill jag nå”. Att ta något steg i taget mot att få ett liv som känns värt att leva.
Du kan också prova beteendeanalys, se en kedja av händelser. Se hur situationer, tankar, fysiska reaktioner och det vi gör, påverkar på kort och lång sikt. Fundera på problembeteenden som får negativa konsekvenser på längre sikt.
Se på instruktionsfilmen, läs information, kolla färdiga kedjor, just målsättningar och alternativa beteenden.
Prova först med färdiga alternativ om du ska prova att göra egna kedjor.
Det finns många strategier på denna webbsida, för att må bättre,
Vi har också två appar
Snorkelövning och
Skills Uppsala reglera känsla (använd kod x330)
Har du någon att prata med, elevhälsa, ungdomsmottagning, förstalinjen mottagning, vårdcentralen, unga vuxna, Bup. Beroende på hur gammal du är och hur det fungerar med kontakt vid psykisk ohälsa där du bor. Din familj behöver också veta om hur du mår, särskilt om du är under 18 år, och de kan behöva stötta dig, ha kunskaper, hjälpa dig få kontakt med vården och så vidare.
Läs mera på webbsidan, läs också andras frågor/svar om till exempel nedstämdhet.
Skriv igen i frågelådan om du vill och berätta mera, så är det lättare att ge dig konkreta förslag.
Kram från Snorkel.