Hej jag tycker att jag är tjock, ful , elak och att jag inte är bra på någonting. Gråter på kvällar i mitt rum för att jag blir så ledsen allt är bara sk

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du hade inte skrivit någon mailadress så kunde inte svara direkt till dig. Du tänker negativa tankar om dig själv, trycker ner dig själv, vilket gör att du blir allt mer ledsen och mår dåligt. Gråter på kvällarna. Tankar är tankar och ingen sanning, tankar är vårat ”självprat”, prat med oss själva. Om man väljer att lyssna, tro på och följa sina tankar, de negativa tankarna, så blir det jobbigt. Vi har en tendens att lyssna och tro på just de negativa tankarna, de positiva tankarna ifrågasätter vi nästan alltid, och tvivlar på. Negativa tankar har en tendens att bli överdrivna ensidiga, och allt igenom mörka, ALLT är fult, ALLT är dåligt, ALLTID elak osv, fast det kanske bara är någon liten detalj som inte blev bra eller som inte blev som man ville. Att försöka balansera upp sina tankar lite, att hitta även positiva och bra saker som händer, gör att inte allt det jobbiga väger över. Det går inte att ”få bort” tankar, utan de kommer och går, allt utifrån saker vi ser, hör, känner, upplever etc. Om man hela tiden har uppmärksamheten riktad mot sina tankar så förstärks de, grejen är att bara låta tankarna komma och gå, utan att göra något, tro på dem eller följa dem. Bara att konstatera att "nu tänkte jag att jag är ful- så ledsen jag blir då" eller nu kom en tanke på att jag är dålig på allt- vilken jobbig tanke- bara konstatera vad man tänker, att det bara är en TANKE och sedan låta den passera som ett moln på himlen. Inte stanna och "älta" den tanken, utan låta det komma en ny. Man kan ju också själv styra lie vad man ska tänka på, tex genom att göra något lite svårt, tex rita en katt med vänster hand, noga. Eller att skriva ner texten på en bra låt man hör, eller försöka komma ihåg vad man åt vissa dagar, vad man hade för kläder eller vilket väder det var. Då blir tanken och uppmärksamheten riktad på det . På samma sätt så styr man och ”väljer” att uppmärksamma och tro de negativa tankarna. Dina tankar gör dig väldigt ledsen. Rikta fokus på något annat istället, sjung för dig själv en bra låt i huvudet, räkna hur många människor, bilar, hundar eller annat du ser. Du kommer att märka att du själv kan styra din uppmärksamhet dit du vill. Man kan också ”parera” varje negativ tanke om sig själv, med en positiv. Skriv en lista med positiva saker om dig och din omgivning, som ska eller har hänt, som du kan ta fram ock läsa för dig själv om du inte kommer på någon positiv tanke då en negativ tanke kommer. Gör listan tillsammans med någon av dina föräldrar, farmor/mormor eller en vän. Positiva saker kan vara att du har fina ögon, är en bra vän, bra på att lyssna, hjälpsam/omtänksam, kan spela piano, ritar fint, mm mm. Försök att rikta din uppmärksamhet på bra och roliga saker, saker du tycker om att göra, se på, läsa om eller lyssna på. saker du vill just nu och saker du kan ha som mål att jobba fram mot. Läs mera på denna webbsida om nedstämdhet. Berätta för dina föräldrar att du är så ledsen på kvällen, ni kanske kan göra något roligt tillsammans eller de kan hjälpa dig att hitta en bra bok, bra musik eller annat som du kan ha fokus på istället för dina jobbiga tankar. Kram från Snorkel