Hej! Jag har under en lång tid (ca 2 år) haft problem med nedstämdhet. Vissa dagar mår jag toppen och vill göra en massa saker och är hur framåt som helst, men sen kan jag bara vakna en dag och känna att allt bara är onödigt. Idag var en sån dag och jag har bara gråtit i timmar, helt utan någon anledning. Jag har inte tänkt så mycket på det förut men nu de senaste månaderna har det blivit som ett mönster. Det kan gå några dagar eller en vecka och jag mår hur bra som helst, klarar av allt, sen kommer det bara helt plötsligt och det känns som om jag bara vill ligga under jorden. Jag undrar om ni kanske vet vad som är fel på mig?

Svar
Hej, tack för ditt mail. Jag vill börja med att säga att det är mycket svårt att säga exakt vad dina "svängningar i måendet" beror på, det behövar man kartlägg och se mera mönster och helheten i din livssituation för att göra. jag kan bara beskriva lite vad som skulle kunna vara möjligt.. Du har haft det så här jobbigt, med starka svängningar, där du t.o.m. mår så dåligt att du gråter i timmar utan egentlig orsak, du upplever också att det blivit värre sista tiden. Det kanske är dags att du träffar en läkare för att kontrollera din hormonbalans, kontakar Vårdcentralen. Det KAN alltså även vara somatiska orsaker bakom svängningar i humör och mående. Psykiskt mående styrs av hormoner i kroppen, många känner av när det blir en hormonförändring, t.ex. före/under/efter mens, under tonårsperioden, under årets mörkare årstid, eller andra orsaker som medför hormonförändring i kroppen. Det kan vara helt "normalt" och man lär känna sig själv och sina svängningar, vad som påverkar och vad som lindrar, lär sig hantera genom att använda bl.a. en del av de färdigheter och tips som finns på den här websidan. Mat sömn och motion påverkar också mycket vårt psykiska och fysiska mående. har vi ätit eller sovit för mycket/för lite, så kommer kroppen i obalans och vi blir mycket mera sårbara, mottagliga och känsliga. Har du sett något mönster i dina svängningar? Finns det något särskilt som påverkar? Hur ser din livsituation ut i övrigt, med familj, vänner, intressen, skola etc. finns något som tynger dig eller tar all din energi? har du balans mellan positiva och negativa situationer? har du perioder då du tvärt om är helt på "topp" kan orkar och vill nästan ALLT, där du tvärt emot dina svackor har nästan för MYCKET eneergi och aktivitet? Vissa människor har så jobbiga svängningar mellan att allt är botten och allt är toppen, kan växla mellan att inte vilja leva till att vilja och göra ALLT, hamnar i situationer där man gör saker man ångrar efteråt etc.. Dessa kan bli hjälpta av medicinering för att få mera balans i sitt mående och sina svängningar. Vet din familj om hur du mår, har de märkt dina svängningar och att de blivit värre? Prata med dem, du kan behöva stöd och förståelse. Läs tillsammns på den här hemsidan om vad man kan göra vid nedstämdhet. Fundera också allvarligt på om det inte är dags att ta kontakt med Vårdcentralen i första hand för provtagning och närmare koll av din situation och mående. Men du kan även behöva hjälp av t.ex. kurator på skolan för att hantera dina svackor, eller ev. kontakt på BUP. Sköt om dig, skriv gärna igen om du vill, kram Snorkel.