Jag är en tjej som oftast är glad men ibland, utan anledning kan jag börja må jättedåligt. Jag kan göra roliga saker med kompisar och sen från ingenstans så mår jag dåligt och känner sorg och tomhet och nästan tappar livslusten. När jag börjar må så dåligt så brukar det hålla i sig hela dagen och då vill jag inte prata med någon. När jag känner mig nedstämd så brukar jag ofta börja tänka på min hund som vi avlivade för någon månad sen och då brister jag och börjar störtböla och mår ännu sämre. Jag känner mig som en tickande bomb och jag hatar det! Vad ska jag göra för att inte må såhär? Jag vet att alla mår dåligt ibland men jag vill inte må så dåligt att jag tappar livslusten. Vill också säga att jag brukar känna mig nedstämd ungefär 1-2 gånger i veckan oftast.

Svar
Hej, tack för ditt mail. Svängningar i humöret kan bero på många olika saker, tex, hormoner, att man är i puberteten eller i olika perioder i menscykeln. Stress och belastande perioder i livet, eller en del psykiatriska diagnoser som orsakar häftiga humörsvängningar, som tex ADHD. Vissa personer har ett temperament som svänger lätt, är "känsliga och sårbara", och får jobba på att lära sig hantera sina svängningar med tex stresshantering och mindfulness. (läs mera under fliken "vad göra" mindfulness och stress) Varför just du svänger i humöret är svårt att svara på, men att det är så starkt så att du tappar livslusten låter verkligen som något du behöver få prata med någon inom psykiatrin om och få hjälp med. Du skriver att då du börjar må dåligt så tänker du oftast på din hund som ni var tvungna att avliva för en månad sedan. Sorg och saknad kan också orsaka humörsvängningar, hade du dessa svängningar redan INNAN? Hur länge har det varit så? Kan du också vara "överdrivet glad och upprymd" Överaktiv? Det är en hel del frågor man behöver ta ställning till och fundera över, om det är "helt normala svängningar" det handlar om, eller någon som du behöver t.ex medicin och/eller psykologisk behandling för att få hjälp med. Vet din familj om hur du känner och mår? Prata med dem, berätta, och ta tillsammans med dem kontakt med närmaste BUP-mott för bedömning och ställningstagande till vilken hjälp du kan behöva. Skriv igen om du vill, kram Snorkel