Hej! Har under en tid känt mig nerstämd och deppig, har börjat tappa mat aptiten och orken till att träna och göra saker med mina vänner mer och mer. Just nu har jag praktik i 4 veckor har har märkt att det gjort allt ännu värre, måste gå upp klockan 5 varje morgon och somnar nästan alltid runt 1/2 på natten. Min kropp har börjat tappa all ork och energi osv osv. Min lärare sa att jag skulle stunta i praktiken och fokusera på mig själv, men att jag då måste ha sjukintyg, hur skaffar man det och va ska jag göra för att må bättre?

Svar
Hej, tack för ditt mail. Om man lever i en tung, stressande och svår livssituation under en längre period, som skapar yttre eller inre stress, så finns risken att man börjar bli nedstämd, deprimerad och får ångest. Hur ser din livssituation ut och din upplevda stress. Vad tar kraft ork och energi och vad ger kraft ork och energi. Det är viktigt med BALANS I LIVET. Läs mera om livsbalans och prova att fylla i formuläret på webbsidan. Vad kan du behöva minska eller öka för att må bättre. Det låter tex som om du sover alldeles för lite, inte konstigt om du tappar lust, ork och energi. Kroppen kan klara sig med för lite sömn under en kortare period, sedan säger den stopp och man känner av symtom som kan liknas vid nedstämdhet, och man kan bli faktiskt nedstämd. Då man blir nedstämd tappar man ork, lust och energi. Alla upplever stressande situationer och perioder ibland, det som är viktigt är återhämtning. Att man har strategier och verktyg för att kroppen ska återhämta sig och stresshormonerna sjunka. Om man fortsätter att vara ”uppe i varv” hela tiden, så blir det bla jättesvårt att sova. Och sömnen är ju en jätteviktig del, så det blir en riktig ond cirkel i stress och brist på återhämtning. Återhämtning kan vara olika för olika personer, vissa hittar återhämtning i träning, och fysisk aktivitet är ett bra sätt för att få stresshormonet att sjunka. Andra går ut i naturen, spelar spel, umgås med vänner eller annat för att uppnå avslappning och lugn och ro. Om man inte har någon naturlig plats eller strategi för återhämtning är det viktigt att tillföra kroppen det. Att träna medveten närvaro (mindfulness) kan vara ett sätt. Det handlar om att träna på att styra uppmärksamheten till just nu och det man gör, istället för att fastna i tankar på måsten, borden, oro inför framtiden etc. Att träna avslappning och en lugn andning är ett annat sätt att lära kroppen att ”nu ska den vila och återhämta sig” och också sova. Man kan behöva träna på detta ett tag för att lära sig. Andra använder ljudböcker, avslappnande musik, måla eller annat för att bli lugn, avslappnad och kunna sova. På denna webbsida finns information och övningar, Snorkel har också en App Snorkelövning, som du kan ladda ner gratis och som innehåller ännu flera övningar, bla för avslappning, medveten närvaro och lugn andning. Kolla på vilka olika övningar som finns och bestäm dig för att börja träna några. Vilket stöd från din omgivning kan du få med detta? Dina föräldrar, elevhälsan på din skola? Eller behöver du kontakta Vårdcentral? Du kanske ska minska lite på praktiken, för att samtidigt orka jobba med förändringar kring stress och återhämtning? Disk detta med din lärare. Ett sjukintyg skrivs av en läkare, om ni kommer fram till att det är en bra strategi under en period att minska ner lite på praktiken för att jobba med att träna strategier för återhämtning så kanske skolläkare på din skola kan skriva ett intyg? Det är viktigt att sköta om sig själv och lyssna på sin kropp. Stanna upp och börja fundera på hur du kan ta hand om dig själv mera och återfå balans i livet. Hoppas att detta kan vara lite hjälp på vägen, skriv igen om du vill. Kram från Snorkel.