Jag behöver hjälp, jag ser ingen mening med nått och ingen glädje i något jag gör och jag har ångest varje dag och jag vet inte vad jag ska ta mig till, jag klarar det inte, det har varit så länge och jag har sån panik

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Jag vet inte hur gammal du är eller var du bor, kan bara konstatera att du verkligen låter deprimerad och skulle behöva en bedömning av till exempel läkare, för att säkerställa att du får den hjälp och de insatser du behöver.
Ungdomsmottagning, första linjen mottagning, Vårdcentralen, mottagning för unga vuxna, Bup, det ser då lite olika ut beroende på var man bor och hur gammal du är.
Om du går i skolan kan du också ta en första kontakt med elevhälsan som kan hjälpa dig vidare.
Det är många saker både yttre och inre, som påverkar psykisk hälsa, precis som fysisk hälsa. Arv, sårbarhet, fysiska sjukdomar, egna svårigheter, miljö, tankar, känslor, kroppsliga reaktioner, hormoner, omgivning, stress, återhämtning, sömn, motion-fysisk aktivitet, belastning, mat/näring/vitaminer mm
Att ha en ”bra” familj och vänner är ”hälsobringande” men tyvärr hjälper det inte alla gånger.
Sitter du ”fast i en sylvass björnsax” så gör det ont fast din familj och dina vänner är underbara, det kanske känns lite lättare eller du kan glömma smärtan ibland, men gör ändå vansinnigt ont..
Det man behöver hjälp med är att komma ur björnsaxen, minska smärtan på olika sätt, fundera vad ”björnsaxen” innehåller, det vill säga, hur ser mina tankar, känslor, beteenden och det som händer i kroppen ut, vad påverkar ditt mående.
Hur ser det ut i ditt liv för övrigt?
Man brukar ofta dela upp det i 4 områden, familj, skola/arbete, vänner och fritid och intressen.
Hur ser dina tankar ut? Vad GÖR du då du mår dåligt? Vilka olika känslor har du? Hur känns det i kroppen? I vilka situationer är det värst, hur visar sig ditt dåliga mående, i vilka situationer?
I vilka situationer väcks din ångest och ”panikkänslor”? Vad GÖR du när du känner ångest? Vet du vad ångest är?
Situationer, tankar, känslor, hur det känns i kroppen och det vi sedan GÖR, styr och påverkar oss mycket, på kort och lång sikt.
Skulle tipsa dig om att prova BETEENDEANALYS, finns på startsidan på Snorkel - se en kedja av händelser.
Läs information och kolla på  instruktionsfilmen, läs mera så förstår du vad det handlar om. Målsättningar, färdiga kedjor och alternativa beteenden.
Detta för att hitta mönster och problembeteenden som kanske funkar på kort sikt, men blir onda cirklar och problem på lång.
Om man drabbas av en kris av något slag, en förlust eller händelse, något yttre eller inre, som påverkar ens liv negativt, eller om man går länge i en tung, tuff och svår livssituation så blir man nedstämd. Det som kännetecknar nedstämdhet/depression är just att man drar sig undan, inte känner lust eller glädje för något, att man tappar ork och energi. Man får mörka tankar, ser det mesta negativt och omöjligt.
Du skriver att det varit så här länge, verkligen dags att du berättar för din omgivning och får hjälp och stöd att ta dig ur detta.
Vad är det som påverkar att DU sitter fast i björnsaxen..? Har det hänt något särskilt senaste tiden?
Det är en mycket svår situation i världen just nu, vi kan inte leva som vi önskar, ”relationer” av olika slag, familj, jobb/skola, på träning, vänner, partner, ytliga bekanta med flera, som man träffar i olika sammanhang- är en stor mening i live, idag i dessa pandemitider så kan vi inte ha den samvaro med andra som
Vi önskar och behöver. Vi  blir mera isolerade och ensamma, det blir negativa spiraler av ledsnad, saknad, inaktivitet, vända på dygnet, passivitet, ensamhet, slarva med rutiner och så vidare..
Hur är det med din livsbalans? Balans i livet mellan vad som GER energi, kraft, lust och glädje och vad som TAR energi, kraft, lust och glädje.
Läs mera om livsbalans och prova formulär och veckokort.
Hur har du det med stress, både yttre och inre (tidspress och tankar/känslor/fysiska reaktioner i kroppen) och återhämtning?
Både vad gällande psykisk ohälsa och upplevelsen av stress, så är det viktigt med återhämtning.
Att hitta stunder där kropp och knopp får slappna av och finna ”lugn och ro”. Skilt från aktivitet, måsten, vara uppe i varv, snurrande tankar, starka känslor etc.
Återhämtning kan vara olika för olika personer, men i första hand är det just rutiner gällande mat, sömn och fysisk aktivitet som är hälsobringande. Och ”skydd” mot depression och nedstämdhet.
Så något att fokusera på som ger lugn och ro, antingen att man skapar dessa situationer genom att öva lugn andning, avslappning och/eller medveten närvaro eller att man har någon hobby eller ett intresse som ger detta.
Denna webbsida och de två Appar som hör till, handlar om att sprida information och verktyg/strategier för att just hantera psykisk ohälsa och upplevelsen av stress-ge återhämtning.
Läs mera om både nedstämdhet oro/ångest, negativa tankar och stress, under VAD ÄR och VAD GÖRA.
Du kan också läsa andras frågor-svar i frågelådan.
Medveten närvaro- mindfulness, kanske är något för dig. Att träna på att styra uppmärksamhet och fokus dit man vill ha den, inte fastna i tunga tankar eller t.ex. flykt och undvikanden.
Läs mera på webbsidan och prova övningar.
Våra appar
Snorkelövning, instruktioner och övningar för att må bättre, t.ex. avslappning, andning, krisfärdigheter och medveten närvaro.
Skills Uppsala Snorkel reglera känsla, använd kod X330. Den handlar om känslor, varför vi har känslor och vilka beteenden som ”hänger ihop” med känslan.
Samt övningar i att reglera/minska starka känslor som leder till att vi gör saker som blir problem för oss på sikt.
Jag vet inte hur gammal du är, är man är i tonåren så har man också många hormoner som härjar i kroppen, dessa hormoner orsakar också känslor och mående som går upp och ned.
Vet dina föräldrar/familj om hur du mår, hur du har det. Det är viktigt att få stöd och förståelse från sin familj. Berätta för dem, ni kan läsa tillsammans på denna webbsida och fundera kring hur och vad som vore bästa hjälpen för dig.
Skriv i frågelådan igen om du vill, berätta mera om exakt hur det blir för dig.
Kram från Snorkel.