Hej! jag heter xx och jag vet inte vad jag ska göra längre med mitt liv...
Jag är 17 år och har typ inga vänner men nu när jag hittat en vuxen som jag verkligen tycker om så har hon fått obotlig cancer och det enda som sagt är att hon kommer dö av det och jag vet inte vad jag ska göra...
Har alltid haft otur i livet som nu och dom vet inte om det är om 1 dag eller om 10 år och det gör jäkligt ont i mig att veta att hon kommer dö och bara går och väntar på det, men också att jag kommer förlora henne. Men jag vill verkligen inte vara eller låta egoistisk, det måste ju va hemskt för henne också men jag vet bara inte vad jag ska göra längre..
Vill inte bli ensam igen..
Ibland så känns det bara lättare om jag skulle dö.. asså vill ju inte dö men vill inte fortsätta leva som jag gör nu, ensam och så, liksom tror inte någon skulle sakna mig om jag dog efter att min vuxna kompis dött.. Vvill verkligen inte må såhär men har försökt allt för att må bättre och har sökt hjälp på bup och sånt men inget fungerar och jag är rädd för att hamna i en djup deppresion eller få självskadebetende och sånt..

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du hamnar i chock, i kris, verkligen begripligt.
Du har haft det tufft och svårt, känt en stor ensamhet och nu hittat en vuxen person som du fått kontakt med, känner förtroende och tillit för.
Och sedan stor du plötsligt inför ”hotet” att förlora den personen igen.
Förstår att tankar och känslor bara snurrar just nu, och du ser bara ”nattsvart”
Vi har aldrig någon egentlig säkerhet på att saker ska förbli som dom är, vi vet ingenting om framtiden, kan inte förutse den, tvärt om så förändras omvärlden och förutsättningar lite grann hela tiden.
Oftast så klarar vi detta utan större svårigheter.
Men kommer en stor förändring plötsligt, som innebär stora negativa förändringar, så hamnar ofta man i kris.
Du ställs nu inför det eventuella ”hotet” att förlora denna person, oklart om 1 eller 10 år, men någon gång..
Du hamnar i chock av tanken och det känns som om livet ”rasar”.
Du får tankar på att du inte klarar av, inte vill bli ensam igen, ingen annan kommer att sakna mig o.s.v.
Hon finns kvar nu, det finns mycket ni kan göra nu, och uppleva nu, vara tillsammans nu.
Ni kan ha många trevliga år framför er, där ni båda kan stötta och finnas för varandra i en svår livssituation.
Framtiden vet man som sagt ingenting om. Vill också säga du träffade denna person, du kommer att träffa flera om du är öppen för det..
Medveten närvaro, vara här och nu, är ett sätt att leva och vara. Oro och rädsla handlar ofta om saker som redan hänt, och som vi inte kan påverka, eller saker som eventuellt kan hända i framtiden, en framtid som vi inte vet något om eller kan påverka nu.
Det vi KAN påverka är nuet, och just nu kan det vara helt ok. Det är tankar och känslor på dåtid och framtid som skrämmer. Det finns mycket information och övningar på denna webbsida som handlar om just mindfulness, medveten närvaro. Styra fokus och uppmärksamhet.
Och i våra appar Snorkelövning, och Skills Snorkel reglera känsla (använd kod x330).
Det kan vara en hjälp för dig att styra uppmärksamheten till nuet istället för orostankarna och negativa känslor. Acceptans, att acceptera verkligheten som den är, fast man verkligen önskar och tycker att det borde vara annorlunda, är ett annat sätt att ”hantera” svåra händelser. Acceptans, att med alla sina sinnen, tankar och känslor, se att ”så här är det”, varken jag vill eller inte. Är en väg Att ”gå vidare” att ha sorg men inte lidande.
Man behöver acceptera verkligheten innan man kan förändra den.
Så här är det, hur gör jag det bästa av det, hur klarar jag det utan att ”drunkna”..
Läs mera om acceptans på snorkels webbsida www.snorkel.se
Hoppas att ni kan prata tillsammans om detta, du och din vuxne vän. Och att ni också kan fortsätta att göra andra positiva saker, ha fokus på annat än hennes sjukdom. Ta hand om dig själv, läs mera på snorkels webbsida om vad göra då ”ledsen nedstämd”. Kram Snorkel