Hej jag heter xx Jag går i skolan och har två kompisar men jag känner att de driftar lite bort från mig.
En är beroende av en kille och pratar om honom 24/7 och den andra har samma instresse som mig....hästar.
Men i skolan så pratar vi till varandra datorn via google hangouts och jag kan logga in som min kompis som också gillar hästar, hon tycker inte om när jag gör det.
Men liksom jag ser hur de skriver om mig.
Nu har de ett dokument som de skriver om mig på och jag kan inte gå in där för att då ser de att jag går in på hennes konto.
Men jag har sett lite efter skolan. Men aja, de säger saker som att jag är jobbig eller barnslig och lättkränkt och såna taskiga saker och det tycker jag inte om.
Ska jag vara kompis med dem eller ska jag vara ensam, eftersom jag har inga andra som jag kan vara kompis med eftersom de andra är så tråkiga och konstiga?
Vad ska jag göra?
Ibland tänker jag också på att avsluta mitt liv...ska jag göra det? //från en tjej som fyllde 13 igår.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du har det jobbigt med dina kompisar, de skriver faktiskt taskiga saker om dig som du inte tycker är ok. Du har kunnat se det "i smyg" utan att de vet om att du sett det. Det låter som om ni kan behöva hjälp att prata med varandra, antingen av era föräldrar eller kanske kurator på din skola. Du funderar om du ska fortsätta vara kompis med dem, eller vara ensam. Du blir så ledsen över detta så ibland tänker till och med på om du skulle avsluta ditt liv. När man känner sig ensam med något svårt, är det inte ovanligt att man tänker såna "drastiska" utvägar. Du behöver hjälp och stöd med detta. Gå inte ensam med dina funderingar.
Du har precis fyll 13 år, en period i livet då känslor går upp och ner, man har massor av hormoner i kroppen då man är i början på puberteten. Kompisar är jätteviktiga för en och vi påverkas mycket om det blir trassel med kompisen. Samtidigt som just kompistjafs är supervanligt, för ALLAS känslor går ju upp och ned, och vi utvecklas olika, åt olika håll, får olika intressen och tycker och tänker olika.
Har du varit inne på en webbsida som heter www.umo.se en ungdomsmottagning på nätet. Där skriver många unga om hur det är att vara ung, om kompisar och om skolan.
Har du berättat hemma att det är lite trassligt med dina kompisar just nu, och att du är ledsen över det? Dina föräldrar kan behöve veta att du har det tufft nu.
Du kan också prata med din mentor, dina lärare. Så att de kan hjälpa dig komma lite närmre de andra i klassen. Du kanske inte blir "bästa vän" med någon, men du ska känna dig som vän och trygg med alla i klassen.
Du har ett stort intresse i hästar, liksom många andra ungdomar. Där finns möjlighet att träffa nya vänner med samma intressen.
Går du och rider, brukar du åka till något stall? Annars kanske din mamma och pappa kan hjälpa dig med det. Det kan vara ett jättebra tillfälle för att få en positiv aktivitet och nya vänner.
Sköt om dig, prata med mamma och pappa och mentor på din skola.
Kram från Snorkel