vad ska man göra om man är så orolig om allting runt om sig, får hemska tankar om döden eller familjen, om man är så djupt deprimerad att att man inte kan sluta gråta?

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Du beskriver att du är djupt deprimerad, har en ständigt närvarande oro för nästan allt och hemska katastroftankar om familjen och döden. En mycket svår och tung livssituation för dig. När man har det så tungt och jobbigt som du har det just nu, så är det väldigt svårt att vända detta på egen hand.
Man kan behöva stöd, hjälp och ”behandling” i form av psykologisk terapi, alltså hjälp med psykologiska strategier och verktyg för att hantera och minska ångest och depression, och i vissa fall medicinsk behandling under en period, för att orka och klara av att använda verktyg och strategier. Vet din familj om hur du mår, har du mått såhär länge?
Har det hänt något särskilt i ditt liv, eller är det så att du gått länge i en svår livssituation och att din nedstämdhet och ångest kommit gradvis under en längre period?
Du kan behöva träffa läkare och psykolog för bedömning och ställningstagande till ditt nuvarande mående och vilken hjälp, vilka insatser du behöver.
Man kan vända sig, tillsammans med förälder, till den vårdcentral du tillhör, eller till Bup om du är under 18 år. Man kan alltid åka till psykiatriakuten om man mår akut dåligt och måste få snabb hjälp/akut bedömning. Jag vet naturligtvis ingenting om hur det ser ut för dig, med familj, skola/arbete, vänner och fritid/intressen.
Det är dom delarna som är väldigt viktiga för oss människor och som påverkar mycket. Och naturligtvis vår kropp, om man har någon fysisk åkomma eller svårighet så blir man också extra sårbar och mera känslig för psykisk ohälsa. Hur är det med din livsbalans, hur var det med din livsbalans innan all denna oro och nedstämdhet började? (balans i livet mellan vad som tar och ger energi och glädje, läs mera på webbsidan) Du beskriver en ständig oro, ångest är vårat inbyggda ”larmsystem” som ska skydda oss för verkliga faror (jagad av en arg björn, påkommer en inbrottstjuv, håller på att bli överkörd etc) men detta ”larmsystem, som ska göra oss starka och snabba, för att slåss eller fly från verkliga faror, kan inte skilja på just verkliga faror och faror som bara finns som en malande oro i våra tankar. Det sätter igång fast vi bara tänker på en fara. Tipsar dig om att se ett Tv-program som finns på SVT-play men Anders Hansen, handlar om hjärnan och stress, sändes tisdag förra veckan. Han förklarar väldigt bra om vad som händer och hur hjärnan reagerar vid stress/oro. Hur ser din oro ut, dina orostakar, vilka situationer ”triggar igång” dem? Hur ser dina tankar ut då du gråter? Läs också mera på denna webbsida om oro/ångest under VAD ÄR och VAD GÖRA. Du beskriver dig också som djupt deprimerad, bara gråter, man undrar verkligen hur du har det i livet. Om du drabbas av någon förlust eller sorg? Hur det var i ditt liv då du mådde bättre, mådde bra? Är din livssituation så svår att du ständigt ”ramlar ner” i din nedstämdhet igen? (då behövs ju förändringar i livssituationen) Hur ser dina ledsna tankar ut? Om man hamnar i en djup nedstämdhet/depression, så tappar man ork, lust, energi, sömnen påverkas, aptiten, man vill bara dra sig undan, orkar inte träffa någon, ingenting känns roligt eller bra. Man känner hopplöshet och de flesta tankarna är mörka och om negativa saker och tänkta katastrofer, det hör liksom till då man är deprimerad, det är det som ÄR att vara deprimerad. Alltså inte alls någon ”sanning” utan en upplevelse man har, hur tankar, kropp och ”allt” blir påverkat i en ond cirkel. Då behöver man använda strategier, på egen hand eller hjälp av en terapeut/psykolog/samtalskontakt och i vissa fall då medicinsk hjälp. Läs mera om nedstämdhet på denna webbsida under VAD ÄR och VAD GÖRA. Denna webb handlar om egenvård, hjälp till självhjälp. Tidig upptäckt och tidiga insatser. För att just motverka långt lidande och djup ångest och nedstämdhet. Var man kan göra, information, strategier och verktyg. Vill tipsa dig, förutom att läsa och få mera information om vad ångest och nedstämdhet är, att prova våra appar, Skills Uppsala Snorkel reglera känsla (använd kod X003 och gör sedan egen enkelt lösenord) den handlar om starka känslor och hur man kan träna på att reglera/hantera dem. Appen Snorkelövning är olika röstövningar i bla. Avslappning, krisfärdigheter, medveten närvaro och steg för stegträning. Alla verktyg vid ångest och nedstämdhet. För att vända nedstämdhet handlar det mycket om att bryta onda cirklar av negativa tankar, passivitet, oregelbundna rutiner vid mat, sömn och fysisk aktivitet. Handlar om att stegvis komma igång med aktiviteter igen, som på sikt ger kraft, ork o energi, fast det bara känns jobbigt just nu. Prata med din familj, fundera över vilka kontakter du/ni behöver göra, (titta på Anders Hansen) läs mera om oro/ångest, ladda ner appar. Fundera över de följd frågor jag skrivit. Skriv gärna igen i frågelådan och berätta mera om du vill. Ta hand om dig själv, be om och ta emot hjälp.
Kram från Snorkel