Jag tror att det är nåt fel på mig .. Jag orkar inte äta . Orkar inte sova . Tappar lusten för allt . Allt jag gör är att sakna det jag har förlorat . Ibland blir det jobbigt att andas . Det känns som om jag går sönder . Snälla hjälp mig .. Jag är rädd att det inte går så länge till .

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du beskriver så bra hur det kan kännas då man är ledsen, nedstämd och har oro/ångest. Orkar ingenting, tappar lusten, jobbigt att andas, känns som man ska gå sönder. Och att man fastnar i tankar bara på det man förlorat, det gör att man inte alls ser det man har eller kan få, och situationen känns mörk och hopplös. Det är viktigt att försöka bryta denna onda cirkel av tunghet, att försöka komma ut, träffa människor, göra saker fast man inte har någon lust. Försöka göra det som tidigare varit roligt. Läs mera om detta på hemsidan. Det kan vara svårt att göra detta på egen hand, man kan behöva någon som hjälper och stöttar. har du någon kontakt med elevhälsovården? De kan hjälpa dig. Det är inte lätt att känna något hopp om framtiden när det mesta ser mörkt ut, men med ett litet steg i taget, försöka se och hitta det som känns bra och det som får en att må bra/bättre så går det lite lättare. Berätta också för dina föräldrar hur du mår, de kan också hjälpa dig i din svåra situation. Sköt om dig, kramar Snorkel.