hejsan! jag är en kille på som verkligen inte mår bra! tidigt i sommras gjorde jag och min "första riktiga kärlek" slut för att någon månad senare bli ihop igen. detta höll ett tag då vår "nya" relation började med att vi bråkade. men jag hade fått mina känslor tillbaka för henne och har inte kunnat släppa dom hur mycket jag än försökt. saken till detta är för att min bästa kompis gick bakom min rygg och träffade mitt ex när både han och hon visste att jag hade känslor för henne. Jag avek därefter ett par dagar från min så kallade vän men vart senare vän med han för att på nytt bli bedragen med att han pussade mitt ex. nu vid detta stadium så tappade jag totalt tilliten för min vän och ex. men eftersom mitt ex och kompis sa att dom ångrade det och inget skulle ske för hon inte ville vara tillsammans me någon så vart jag vän med min kompis igen. men jag vart bedragen en gång till och tog därmed beslutet att på obestämd tid inte träffa någon av dom. Det dröjde lite över en månad innnan jag pratade med min vän igen för att höra att han inte ville något med mitt ex och att han ville vara vän me mig isstället. men under tidens lopp har jag blivit så depremimerad att jag inte är mig själv längre. Jag har nu självmordstankar, deprission, panikattacker och ångest anser jag. Pratar med en kurator men det går fan inte över! Kan inte släppa känslorna för mitt ex och blir så jävla avundsjuk när jag hör att min "bästa vän" träffat eller pratat med henne. vill bara härifrån. Ursäkta att det vart så långt men det är en sån jävla härva det här att jag inte ens fått med hälften.

Svar
Hej, tack för ditt mail. Det "första riktiga kärleken", vi med "några år på nacken" vet precis hur otroligt starkt man känner, hur stormande kär man är och så lättsårad och känslig. Dessutom så övertygad om att detta är för livet, så här känner jag aldrig igen, finns ingen annan. Och ibland håller det livet ut, men oftast inte. Det tar slut och man blir fullständigt förkrossad, kan inte tänka på annat, sorgen styr hela livssituationen. Vänner är också så viktiga, en "bästa vän" är något som vi mera ofta har kvar livet ut. Vad de gör mot en och hur vi upplever det, påverkar starkt. Bästa vännen och stora kärleken.... Klart att du blir oändligt sårad och inte mår bra! Sedan är det ju så att det är svårt att styra vem vi blir intresserad och förälskad i, om de båda kände att det var slut mellan dig och tjejen så var kanske frestelsen större än förnuftet, om de nu var lite intresserade av varandra... Eller om det var en "oskyldig flirt"... Oavsett, så gör det lika ont för dig. Att hamna i en livskris, som detta inneburit för dig, ökar risken för nedstämdhet och depression. Du har fastnat i negativa tankar, tungt i livet, ångest och sorg, i en enda röra. Sorg tar tid! En stor kärlek tar tid att komma över, man måste få vara ledsen och besviken, men inte bara det. Vad kan du då göra för att underlätta lite. Framförallt, fundera på om det är så att du går och hoppas på henne hela tiden, eller om du har accepterat att det är slut och aktivt jobbar på att gå vidare i livet? Om du hela tiden hoppas, söker dig till platser där hon är, frossar i minnen, inte vill göra saker som hon inte gör etc. så är det inte konstigt att det inte går över. Samma sak gäller om du försöker undvika allt om henne till varje pris, då finns hon ju också där och styr ditt liv hela tiden. Det är inte konstigt att du blir avundsjuk på kompsen, du gillade ju den här tjejen, tillåt dig att bli avundsjuk, släpp det sedan, gör något annat, avled uppmärksamheten. Att acceptera situationen och gå vidare är ett jobb hela tiden, man måste "ta nya tag" om och om igen. "Vika in på rätt spår och sina mål att gå vidare" om och och om igen. När man är nedstämd är det viktigt att aktivera sig, göra saker man tidigare mått bra av, eller prova nya intressanta aktiviteter. Ge det en chans trots att det kanske inte känns så kul. Gå aktivt in i situationen, delta med hela din uppmärksamhet i det som händer "just nu", med alla sinnen, om det så är att t.ex. läsa, sporta, vara i naturen, snacka med kompisar, film, musik, data/tv spel, intressen eller vara bland vänner. ( Om du har körkort, tänk på då du kör bil, då måste du vara helt fokuserad på det du gör, med hela uppmärksamheten) Viktigt också med mat, sömn och motion. Läs mera på hemsidan om nedstämdhet och ångest och om vad man kan göra. Bra att du har kontakt med kurator, ni kan jobba tillsammns mot dina mål. Använd hemsidan. Du kan gärna skriva igen om du vill. Sköt om dig, många hälsningar Snorkel.