Hej! Jag har haft den senaste tiden problem med oro, ångest och nedstämdhet. Förut var det bara nedstämdhet, men det har börjat utveckla sig till oro och ångest. Jag känner att jag behöver hjälp, men vet inte vad jag ska göra. Det kanske bara beror på något man har förträngt eller att jag har hormonspiral. Men jag kan minnas att jag har haft lite problem förut innan jag använde hormoner. Mvh anonym

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du hade inte skrivit någon e-postadress så kunde inte svara direkt till dig. Jag antar att du inte är i tonåren eftersom du har en hormonspiral och tidigare använt hormoner.. Det spelar ingen roll hur vilken ålder du har, jag bara anpassar mitt svar lite mera om någon är väldigt ung, och man kan behöva mera hjälp från omgivningen. Om det är så att du misstänker ett samband mellan att du satt in din spiral och ditt psykiska mående, så tycker jag absolut att du ska kontakta din gynekolog, för visst är det så att hormoner påverkar oss massor. Har du även tidigare märkt av en påverkan då du ätit hormoner så är ju misstanken om sambandet ännu större. Du kanske i grunden har en sårbarhet för ångest och nedstämdhet, och då det blir obalans i dina hormoner så påverkas du psykiskt. Eventuellt är det i en övergångsperiod, vet inte när du satte in din spiral, och att det stabiliseras efter ett tag, men viktigt att du tar upp detta med ansvarig gynekolog så att du inte hamnar i en depression eller dy. Det jag i övrigt kan råda dig till är att läsa mera på denna sida om just nedstämdhet och ångest, prova att fylla i formuläret om balans i livet (kolla under VAD ÄR livsbalans) Hur ser det ut i ditt liv just nu, vad ger och vad tar energi. Prova även veckokortet för balans i livet. Har det hänt något särskilt i ditt liv senaste tiden? Vi har en App, Snorkelövningar, med många övningar i att hantera ångest, andning och avslappning som jag också rekommenderar dig att prova. Just andning, avslappning och medveten närvaro, är superbra verktyg för att sänka stressnivån i olika situationer som påverkar oss negativt, och bli mera medveten om när vi stressar upp och oroar oss. Träna i lugna situationer för att sedan använda då stressen och oron ökar. Hör av dig igen om du vill/ hälsningar Snorkel