Hej jag är 18 år och har känt mig nedstämt större delen av veckan varje vecka i en lång tid nu, jag känner mig även trött och är inte lika motiverad till något längre som jag brukade, inte ens det jag brukade älska att göra. Jag har aldrig energi till att vara social på vardagar då skolan/praktiken tar all min energi, är alltid trött även om jag oftast sovar mellan 6-8 timmar

Svar
Svar Hej, tack för ditt mail. Måste börja med att säga att du tog ett bra steg då du kom dig för att skriva till frågelådan! Det är alltid svårast med första steget, att börja berätta. Att du tagit steget att skriva hit visar på att du är trött på att må som du gör, att du vill ha en förändring, och det är ju också väldigt bra, ökar din motivation till förändring och att be om hjälp. För det är inte lätt att bryta onda cirklar, särskilt inte då man mått dåligt under lång tid om du gjort, det lättast då det känns jobbigt och ”tar emot” att ramla tillbaka till gamla mönster igen, undvika och dra sig undan. Du beskriver hur du hamnat i en ond cirkel av dåligt mående som går nedåt. Precis så som det kan se ut då man fastnar i nedstämdhet. Något händer i livet som gör det tyngre och tristare, eller man har gått i en "små tung" livssituation under en tid som påverkar en negativt, man kanske har en mycket stressad period, kanske har obalans mellan vad som ger och tar energi ork och lust (läs mera om livsbalans på Snorkels webbsida) Man blir trött, orkeslös, initiativfattig, orkar inte ta sig för, ingenting känns roligt eller meningsfullt längre. Livet känns kort sagt "trist och jobbigt", för att slippa tänka på och känna så, så flyr man undan, orkar inte träffa någon eller göra aktiviteter (som tidigare gett ork och energi och som gjort att man haft balans mellan positivt och negativt) man blir bara trött, blir, "apatisk", blir mer isolerad, träffar mindre andra människor, blir tröttare, kommer utanför "livet", mister vänner, osv osv.. Vilket gör en ännu mera deppad... Sömnproblem, avsaknad av motion och rutiner, oregelbundet ätande, gör också sitt till för att förvärra situationen.. Svårigheten är att bryta denna onda cirkel, återuppta ett mera aktivt liv, i början göra saker fast man inte har lust, återuppta aktiviteter med kompisar, återuppta rutiner runt sömn, mat och motion. Ta sig ut träffa människor, ja aktivera sig på olika sätt, göra det i små steg, lite i taget, och fast det till en början känns helt meningslöst, jobbigt och trist... Det är svårt. När man har gått så länge i nedstämdhet och deppighet, så kan man behöva hjälp att "komma igång" igen, man behöver stöd och förståelse för sin situation och hur jobbigt detta är och känns. Ibland är det också så att man behöver hjälp av medicin under en period, som en "krycka" för att "komma upp" lite och orka ta sig ur sin inaktiva tunga situation. Då du över 18 så kan du i första hand vända dig till Vårdcentralen du tillhör, det är viktigt att göra en ordentlig bedömning av hur du mår och har det i livet, för att kunna se vilka insatser, vilken behandling du behöver och göra en somatisk undersökning så att det inte finns några somatiska orsaker bakom hur du mår. Och sedan tillsammans med dig (och dina föräldrar) göra upp en plan för hur du kan börja må bättre igen. Du beskriver ständig trötthet fast du sover ganska ok, undrar lite över sömnkvaliteten, vaknar du ofta, sover oroligt? Skolan/praktik tar all din energi. Beskriver att du tappat lust och motivation till aktiviteter och att göra saker, eller vara social, även till saker du tidigare tyckt om. Visst låter det som du hamnat i nedstämdhet/depression. Undrar lite över din familj, och vänner, märker de hur du mår? Har du stöd och förståelse från dem? Hur är det med skolan, hänger du med eller har du halkat efter, det kanske är viktigt att prata med din mentor om hur du mår och fungerar just nu, man kan behöva anpassa lite i skolan under en period, kanske sakta ner takten, ha en plan över vad som är viktigast, för att ha ork att ta tag i sitt mående, ta hand om sig själv. Att bara köra på fast hela kroppen och måendet signalerar att det inte är ok, ökar bara risken att man ”brakar totalt” att minska krav i skolan en period för att orka med motion, fysisk aktivitet och positiva saker i livet, kan göra att man kommer tillbaka snabbare. Denna sida handlar om ”tidig upptäckt-tidiga insatser”, vid psykisk ohälsa, information om olika områden samt om olika strategier/verktyg man kan göra för att må bättre. Men man gör ungefär samma sak, oavsett om man fått en diagnos eller inte, så du kan läsa på denna sida om vad nedstämdhet/depression är, hur det känns samt prova olika vägar för att må bättre. Mycket viktiga delar då det handlar om nedstämdhet/depression är just att återfå rutiner, vad gällande sömn, mat och fysisk aktivitet. Samt aktivering, att komma igång och göra saker fast man egentligen inte har lust och ork. I små steg framåt återfå aktivitetsnivån. På denna sida hittar du strategier som att sätta sina MÅL- var är jag nu vart vill jag nå. Balans i livet- vad ger och tar energi, och veckokort för balans i livet, för att komma igång med små steg för förändring. Det finns också många övningar för att reglera/minska ångest, göra en plan för att stegvis komma igång, strategier som stresshantering-avslappning, andningsövningar, medveten närvaro mm. Det kanske finns någon i din närhet som du kan prova detta tillsammans med och ni kan läsa tillsammans på webbsidan. Det finns också två appar, Snorkelövning och Skills Uppsala Snorkel reglera känsla (läs under fliken appar) Så berätta för dina närmaste om hur du mår! Läs och prova strategier, läs också andras frågor och svar i frågelådan. Du ska inte gå ensam och ha det såhär. Tyvärr är jag väl medveten om väntetider inom vården, så du behöver allt stöd du kan få från dina närmaste. Skriv igen till frågelådan och berätta mera om du vill. Kram från Snorkel